Logga in
Logga in

Redan medlem men saknar login? Klicka här!

  • Glömt lösenord

    Glömt ditt lösenord? Fyll i din e-postadress nedan så skickar vi ett nytt till dig!

  • Bli medlem

    Bli medlem i Cervera Club!

    Fördelarna är många! Enklare orderflöde, skapa obegränsat antal listor, skapa event och bjud in dina vänner, få medlemstidningen mm. mm!

    Är du redan medlem i Cervera Club kan du skapa ett webblogin genom att använda ditt person- och postnummer.

    Bli medlem idag!

  • Cervera Club

  • Villkor

Frågor & Svar

I avsnitten nedanför hittar du svaren på några vanliga frågor som våra kunder bruka ställa till oss.

  • Kan jag handla Taxfree på Cervera? Visa svar

    Alla som är bosatta utanför EU i minst 12 månader har rätt att återfå upp till 17,5 % av den svenska momsen på inhandlade varor som sedan exporteras i det personliga bagaget. Säg till i butiken så skriver vi ut underlaget för Taxfree, pengarna får du i handen när du lämnar EU:s gräns.

  • Har Cervera samma sortiment på ehandeln som butik? Visa svar

    Nej det kan skilja från butik till ehandel, vänligen kontakta er närmsta butik för aktuellt sortiment.

  • Kan jag lämna tillbaka en vara i en annan butik än vad den är köpt i? Visa svar

    Det är inga problem så länge du har sparat din följesedel och orderbekräftelse, då har du rätt att byta eller lämna tillbaka din köpta vara i vilken Cervera butik som helst. Vid retur till e-handeln måste du kontakta vår kundservice ehandel@cervera.se för att få ett returnummer och en returavi. Se ytterligare info under Cerveras köpvillkor angående Retur & Byten.

  • Hur länge har jag öppet köp och bytesrätt? Visa svar

    Vi erbjuder våra kunder öppet köp och bytesrätt i 30 dagar. Vid retur ska kvitto och originalemballage finnas med. Produkten ska vara oanvänd. Öppet köp/ Bytesrätt omfattar ej REA-varor eller beställningsvaror. Under Julhandeln gäller öppet köp fram till den 5/1 för varor som är inköpta 12/11 – 24/12. Dessa rättigheter gäller inte för möbler, beställningsvaror, julsäsongsvaror, ljuskällor och presentkort.

  • Hur lång leveranstid har Cerveras E-handel? Visa svar

    Målsättningen för Cervera är alltid att skicka varorna samma dag som beställningen inkommer (gäller vardagar). Normal leveranstid är därför 4-6 arbetsdagar efter mottagen betalning. Bor du norr om Sundsvall dröjer det sannolikt ytterligare en arbetsdag innan du får dina beställda varor. Vid slutförsäljning eller fördröjning av försändelsen kommer Cervera att kontakta dig. Inför julen så är trycket extra stort på vår e-handel, så för att vi ska kunna jobba för att leverera din beställning innan jul så rekommenderar vi att du lägger din beställning senast den 13 december efter kan vi inte garantera att leverans innan 24 december. På grund av ökad belastning under december så är det 4-6 arbetsdagar för leverans. Under Julhandeln gäller öppet köp fram till den 6/1 för varor som är inköpta 12/11 – 24/12. Dessa rättigheter gäller inte för möbler, beställningsvaror, julsäsongsvaror, ljuskällor och presentkort.

  • Leveranssätt Visa svar

    Cervera skickar varorna som paket eller brev inom Sverige. I dagsläget kan vi inte erbjuda leveranser till andra länder. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar orsakade av fraktföretaget, f.n. Posten.

  • Kan jag beställa produkter som inte finns i Cerveras sortiment? Visa svar

    Så länge vi samarbetar med den leverantör som tillhandahåller din produkt så kan vi absolut beställa hem efter dina önskemål. Det är dock ingen bytesrätt på kundbeställningar så var säker på vilken storlek och sort du vill ha. Tänk på att vara ute i god tid då det i värsta fall kan vara lång leveranstid.

  • Kan jag handla på avbetalning hos Cervera? Visa svar

    Absolut, för dig som handlar via cervera.se och som inte vill betala direkt med kort erbjuder vi, genom vår samarbetspartner Klarna, att betala via Faktura eller Delbetalning. Vid delbetalningsköp (Klarna Konto) bestämmer du själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp. För Klarnas fullständiga kontovillkor: Klicka här! För dig som handlar i våra vanliga butiker så har vi har ett samarbete med Entercard därmed har du har möjlighet att dela upp dina betalningar på 6 månader, 12 månader eller 24 månader. Du får svar direkt i butiken om du har rätt till avbetalning eller inte. När du är godkänd för avbetalning så får du ett Re:member kortet hemskickat från Entercard, kortet fungerar på de allra flesta betalningsställen i världen. Kontakta din närmaste butik så får du veta mer.

  • Har Cervera presentkort? Visa svar

    Ja, vi har presentkort. Du är välkommen in i din närmaste Cervera butik så skriver vi ut ett presentkort till dig som gäller i tre år och i valfri Cervera butik. Du får själv bestämma vilken summa du vill skänka till nära och kära.

  • Jag har ett tillgodokvitto, hur länge gäller det? Visa svar

    Ditt tillgodokvitto gäller i tre år och i alla Cervera butiker.

  • Jag är sugen på att skaffa mig riktigt bra vinglas, hur vet jag vad jag ska ha? Visa svar

    Det finns många olika glas som både är fina och funktionella, men om du vill ha chansen att prova glasen innan du bestämmer dig så har många Cervera butiker glasprovningar med både Riedel och Difference. Kontakta din närmaste butik för mer information och tid för nästa provning.

  • Vi har skaffat oss en induktionsspis, hur fungerar den och måste jag kasta alla mina gamla kastruller? Visa svar

    Induktion är ett begrepp inom fysiken som innebär att en ström alstrar (induceras) om en ledare rörs nära ett magnetfält. De flesta av dagens stekpannor och kastruller har en metallplatta i botten för att stabilisera kärlet så att det inte slår sig i värmen, den plattan är magnetiskt ledande och därför fungerar även kärlet på en induktionsspis. Gjutjärn är det allra mest effektiva kärlen för induktionsspis. Är du osäker kan du lätt testa dina kärl med en vanlig kylskåpsmagnet. Fastnar magneten i botten av kärlet så är det magnetiskt ledande och då fungerar den på spisen.

  • Vad ska man börja med för köksknivar? Visa svar

    Ett bra urval av köksknivar man behöver i ett ”normalkök” kan vara: Kockkniv – med sitt karakteristiska breda blad och den eleganta kurvan längs hela eggen – utformad för att klara de många träffarna mot skärbrädan – är kockkniven köket absoluta arbetshäst. Använd den för att hacka eller tärna allt ifrån stora köttbitar till de finaste örter. Brödkniv – det långa sågtandade bladet skär lätt genom bröd eller andra mjuka matvaror med seg skorpa eller segt skal. Använd inte sågtandad kniv för att sköra kött eller frukt och grönsaker med fast innehåll – det ger ett smetigt resultat. Filékniv – Den här eleganta kniven har ett tunt, mjukt svängt blad som är tillräckligt böjligt för att hålla god kontakt med konturerna på fisk eller hönsfågel. Bladet ska vara långt och måste ha perfekt skärpa för att utföra sin uppgift väl. Skalkniv – Det här är en miniatyr version av kockkniven och används när man skalar, skrapar och skivar små frukter och grönsaker. Den kan vara lättare att hantera än kockkniven då man finhackar vitlök eller ingefära. Bladet måste vara kort ca: 8 - 10 cm Grönsakskniv – Med sin aning uppåtsvängda spets och de korta, kurvade bladet är den här kniven mycket lämplig att skala små, rundade grönsaker med och skära ögon ur potatis och frön ur zucchini.

  • Hur ska jag vässa mina knivar? Visa svar

    Brynstål – det är kanske lite överraskande att ett brynstål inte fungerar genom att vässa kniven utan genom att ordna de molekyler som bildar den skärande eggen. Dessa kommer i oordning när knivseggen upprepade gånger hackar mot underlaget. Detta gör att kniven helst skall vässas inför varje gång man använder den. Det finns även bra förinställda knivslipar, sök upp din närmaste butik så berättar vi mer. Har du japanska knivar t ex Global måste en porslinsbryne eller diamantbryne användas, även här finns det förinställda knivslipar anpassade för dessa knivar att tillgå.

  • Hur ska jag sköta om mina köksknivar? Visa svar

    Knivar som ligger löst i en låda förlorar snabbt sin skärpa p.g.a. att knivbladen lätt skadas. För att behålla den goda kvalitén bör man där för alltid bevara knivarna i ett knivblock eller på en magnetlist. Knivar bör diskas förhand för att säkerställa kvalitén och öka livslängden. Ta för vana att alltid diska knivarna under rinnande ljummet vatten när du byter råvaror. När matlagningen är avslutad diska och torka kniven torr med en handduk. Olika anledningar till att du bör diska knivarna för hand. Maskindiskmedel innehåller slipmedel som påverkan skärpan samt att eggen kan skadas av vibrationerna i diskmaskinen.

  • Jag har fått rostfläckar i min gjutjärnspanna, måste jag kasta pannan nu? Visa svar

    Nej, absolut inte. Det som har hänt är att kärlet har stått fuktigt och då kan det bildas det rostfläckar. Det gäller att alltid torka rent kärlet efter diskning, helst ställa det på eftervärmning på spisen eller i ugnen (om man inte har träskaft förstås). Har rostfläckarna uppkommit gå på stekpannan med stålull eller i värsta fall stålborste, därefter smörj in kärlet med ett överflöd av olja, sätt in kärlet i ugnen på 175-200 grader i 15-30 minuter (med trähandtag gör samma procedur fast på plattan istället) eller tills oljan har torkat in. När kärlet har svalnat – torka ur överflödig olja med hushållspapper. Tänk på att ha god ventilation – denna procedur kan ge upphov till kraftig lukt. Om utsidan oljas, ställ kärlet på t.ex. en plåt, annars kan olja rinna ner på spisplattan eller i ugnen.

  • Jag har hört talas om att det finns något som heter Önskelistan, hur fungerar den? Visa svar

    Visst är det kul med överraskningar. Men vid stora fester kan det vara bra mycket enklare för alla om gästerna får en vink om vilka presenter man faktiskt önskar sig. Önskelistan är den perfekta hjälpen. Här väljer du ur vårt sortiment vad du/ni blir allra gladast för, varpå gästerna sedan själva kan gå in se vad som önskas. När det sedan är dags för att handla presenten så kan gästerna antingen handla direkt genom vår hemsida eller besöka någon av våra butiker, där personalen kan visa vad som önskas och sedan även bocka av det som köpts.

  • Hur köper man som företag? Visa svar

    Inom kort kommer vi ha stöd för företagsfakturor på ehandeln. Men innan dess får ni gärna ta kontakt med oss hur man öppnar ett företagskonto eller handlar med företagsfaktura på Cervera. Vi hjälper gärna till med tips och idéer vid köp av företagspresenter.

  • Vad gäller egentligen för företagspresenter? Visa svar

    Julgåvor är skattefria till anställda om värdet inte överstiger 450 kr inkl moms (360 kr exkl moms).

  • Vad gäller vid Cerveras glasgaranti? Visa svar

    Vi ger 2 års otursgaranti på glas från Kosta Boda och Orrefors* till dig som är klubbmedlem. Om ett glas, från Kosta Boda eller Orrefors går sönder, ta bara med ditt kvitto och foten till det trasiga glaset till en av våra butiker. Då får du ett nytt utan kostnad. *Gäller ej glas ur serien Pulse och More.

  • Vilka tävlingsregler har vi? Visa svar

    1.För att vara med i tävlingen måste man ha fyllt 18år 2.Vi meddelar vinnaren via mail 3.Det är gratis att delta i tävlingen 4.Vinnaren bekostar själv eventuell resa tur & retur till plats 5.Vi utser vinnaren baserat på enligt oss den bästa motiveringen och korrekta svar 6.Vinnaren meddelas dagen efter tävlingen är avslutad 7.Beslutet går inte att överklaga 8. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren 9. Tävlingen avslutas 9/2 2014.

Klicka för att stänga