Villkor

Vill du visa priser med eller utan moms?

Kundservice

Välkommen att kontakta oss på Kundservice. Vill du prata med någon butik hittar du öppettider och kontakter här. Nedan kan du hitta svar på några av de vanligaste frågorna. 

Kundservice
Måndag 9:30-18:00
Tisdag-fredag 8:00-18:00
kundservice@cervera.se
Telefon: 08-630 94 00

Huvudkontor
Telefon: 08-630 94 00  info@cervera.se
Tegnergatan 23, 111 40 Stockholm


Press och samarbeten
Frida Ivansson, frida.ivansson@cervera.se 

Betalfrågor Klarna
Telefon: 08-120 120 10
E-post: Ställ din fråga här!

Frågor & Svar

Leverans

Hur lång leveranstid är det om jag beställer på cervera.se?

Vid större kundklubbskampanjer, reor och liknande beräknas leveranstiden vara något  längre än vid normala förhållanden.

- Till postombud och hemleverans vid normala förhållanden 1-3 vardagar  
- Hämta i valfri  butik vid normala förhållanden 2-6 vardagar.
- Leverans direkt från en leverantör 1-6 vardagar

Kan jag spåra min order som jag gjort på cervera.se som ska till ombud?

-Så snart vi har skickat beställningen från vårt lager får du ett mail med ett spårningsnummer och en länk till distributörens webbplats så att du kan följa din beställning. Det kan ta upp till 12 timmar innan länken blir aktiv.

-Vi rekommenderar att du laddar ner PostNords app. Där får du in alla försändelser från PostNord och kan smidigt hämta ut dina paket med en streckkod i appen och din legitimation.
Där kan du även ändra så att någon annan kan hämta ditt paket med streckkoden eller spårningsnumret utan legitimation. Det ändras i appen med BankID
Du laddar ner appen på App Store eller Google Play.

Kan jag spåra min order som jag gjort som ska hämtas i butik?

-Har du beställt till en butik så går det inte att spåra leveransen

Kan jag spåra mitt paket med Best? 

-Nej, du kan inte spåra ditt paket med Best.
-Du får ett sms samma förmiddag som leverans kommer att ske. Leverans sker mellan klockan 18-22
-Missar du en leveransdag försöker Best dagen efter igen. Om ingen är hemma då går din beställning i retur. 

Kan jag ändra leveransdag med BEST?

-Vill du ha leverans på annan dag kontaktar du kundservice på kundservice@cervera.se med ditt ordernummer och önskad dag för leverans. 

Hur vet jag att mitt paket finns att hämta ut?

OMBUD:
-När ditt paket finns att hämta får du ett sms till ditt uppgivna mobilnummer med information om var du kan hämta ditt paket och ett kollinummer som du ska uppge hos ombudet. I sms:et står även vilka öppettider som butiken har öppet.
Vilket ombud som ditt paket kommer till baseras på ditt postnummer.

BUTIK
-Du får en avisering när paketet finns att hämta i vald butik. Beräknad leveranstid till butik är 2-5 arbetsdagar.
-På ditt kvitto står det inte vilken butik du har valt att hämta ditt paket i utan endast din hemadress. 

Kan någon annan hämta mitt paket?
Ja, om ombudet har din och sin egen legitimation med sig. 
Vi rekommenderar att du laddar ner PostNords app. Där får du in alla försändelser från PostNord
I appen kan du ändra så att någon annan kan hämta ditt paket med streckkoden eller spårningsnumret utan legitimation. Det ändras i appen med BankID. 
Appen laddas ned på App Store eller Google Play.

Hur länge ligger paketet kvar hos ombudet?

Du har 14 dagar på dig att hämta ut paketet efter att du har fått din sms-avisering. Efter det går paketet i retur till Cervera och du får betala avgift för hantering av outlöst försändelse (250 kr).

Jag har inte fått mitt paket, vad gör jag?

-När vi har mottagit din order skickas en orderbekräftelse till dig via e-post och när vi skickar ut varorna från lagret får du ett nytt mail med en spårningslänk så du kan spåra ditt paket om du har beställt att hämta hos ombud. 
Om du följer länken kan du se status på din leverans och se var försändelsen befinner sig i processen.

-När ditt paket finns att hämta ut kommer du få ditt sms. Om du skulle ha råkat skriva in fel mobilnummer kan du se var ditt paket finns via ovan nämnda spårningslänk och då räcker det med att du tar med dig din legitimation samt ditt kollinummer till ombudet där paketet finns så får du ut det.
-Verkar ditt paket ha fastnat så kontakta oss kundservice@cervera.se så hjälper vi dig vidare.

-Vi rekommenderar att du laddar ner PostNords App där du får in alla försändelser från PostNord och enkelt kan hämta ut dina paket med en streckkod i appen och din legitimation.
Där kan du även ändra så att någon annan kan hämta ditt paket med streckkoden eller spårningsnumret utan legitimation. Det ändras i appen med BankID

Beställning och betalning

Kan jag makulera i min beställning?

Vi kan oftast inte avbryta eller makulera en order i efterhand men om du kontaktar oss på kundservice@cervera.se så kontrollerar vi hur långt din order har kommit i processen och om det går att makulera den. 
Är det inte möjligt har du alltid 30 dagars öppet köp i valfri butik eller så skickar du tillbaka produkten till vårt lager. Det är viktigt att du hämtar ut ditt paket för att du inte ska få en kostnad för outlöst paket.

Kan jag lägga till eller ändra i min beställning?

VI kan aldrig ändra eller komplettera i en redan lagd order. Önskar du lägga till fler varor måste du lägga en ny order med de varorna du önskar.
Vi har alltid 30 dagars öppet köp.  

Hur handlar jag?

Logga in om du är kundklubbsmedlem för att se kundklubbserbjudanden på MITT CERVERA.

-Välj de varor du vill handla och lägg dem i VARUKORGEN
Ev rabattkoder lägger du in i kassasteget
-Gå till KASSAN när du är klar.
-Fyll i dina personliga uppgifter
-Välj LEVERANSSÄTT
-I steg 4 kan du fylla i rabattkoder eller välja att betala med presentkort genom att fylla i presentkortsnummer. 
-Välj BETALSÄTT
-Kontrollera att all information är korrekt och bekräfta ditt köp 
-Orderbekräftelse skickas till dig
-När din order är packad kommer ditt Kvitto via mail och ev. din faktura från Klarna i ett separat mail.

Kan jag välja att någon annan ska hämta ut min beställning?

Absolut! Du kan välja att få din order levererad till en alternativ adress och namn. Välj då ”Annan leveransadress” i steg 4 i kassan.

Min order var trasig när den levererades. Vad gör jag?

-Mejla till kundservcie@cervera.se med ditt ordernummer, bilder på det som är trasigt och en beskrivning vad som har hänt.
-Kundservice gör en bedömning hur ni går vidare i ditt ärende och kontaktar dig så snart de bara kan. 

BETALNING
Hur fungerar det när jag beställer med faktura?

-När vi skickar din order från vårt lager får du en faktura via mail till mailadressen du angav när du gjorde din beställning.
-Fakturan har en betalningstid på 14 dagar och det tillkommer ingen fakturaavgift.
Detta gäller standardfakturan i vår kassa. Har du valt en kampanjfaktura så tillkommer de fakturaavgifter som uppges vid det valet i kassan.
-Har du frågor om din faktura vänligen kontakta Klarna på 08- 120 120 10.

Ladda gärna ner Klarnas app där du kan hantera alla dina betalningar och har en bra överblick av alla dina köp.

Jag vill betala med faktura men får inte upp alternativet i kassan. Hur gör jag?

Om du inte får upp önskat betalsätt i kassan så behöver du kontakta Klarna på 08-120 120 10 för mer information.

 

Retur och reklamation

Hur långt är öppet köp hos Cervera?

Vi erbjuder alltid 30 dagars öppet köp. På cervera.se gäller det från den dag avisering har skickats om att paketet finns att hämta.

Hur returnerar jag min order?

Det finns 2 sätt att returnera på:

1. Vill du lämna tillbaka i en av våra butiker är det fri returfrakt.
Då tar du med din vara och kvittot du fick digitalt till valfri butik.

2. Vill du skicka tillbaka din order är det fraktkostnad på 60 kr. Du följer följande steg:

-Maila ditt ordernummer och namn till kundservice på kundservice@cervera.se.
-Du får då via mail en returfraktsedel att fästa på ditt paket och en returblankett.
-Vi återbetalar dig sedan när paketet har kommit åter till vårt lager. Glöm inte att du kan behöva förlänga förfallodatumet på fakturan och det kan du göra på My Klarna eller  via Klarnas app.

*Notera att du kan inte själv skicka tillbaka ditt paket till oss utan måste få en returfraktsedel fråb Cervera att fästa på ditt paket för att ditt paket ska komma fram på rätt sätt.

Hur blir jag återbetald vid en retur?

Återbetalning sker på samma sätt som du betalt din order. Har du inte betalt fakturan än så kommer den att krediteras när returen har registrerats.
Har du redan betalat din faktura kommer Klarna att kreditera din faktura och kontaktar dig när det är klart.
Vid betalfrågor kontakta alltid Klarna. Vi rekommenderar att ladda ner Klarnas app för enklare hantering av dina köp. 

Vad händer med min faktura vid en retur?

1. Om du returnerar hela din order så kommer fakturan att makuleras när returen är behandlad, det bekräftas via mail.

2. Behåller du några produkter i din order så kommer du att få en uppdaterad faktura av Klarna till din mail när returen är behandlad.
På en standardfaktura är det 14 dagars betaltid, om ditt förfallodatum börjar närma sig kan du pausa din faktura hos Klarna.

För att pausa fakturan gör du på detta vis:
-Gå till Klarna.se och logga in med mobilt bank-id.
-När du har loggat in kommer du att kunna se alla dina aktiva fakturor hos Klarna.
-Välj den faktura som returen gäller och klicka på rapportera retur.

Ladda gärna ner Klarnas app där du kan hantera alla dina betalningar och har en bra överblick av alla dina köp.

Hur går jag tillväga om jag vill göra ett byte?

Vi tillämpar inte bytesorder på cervera.se men du kan alltid byta i valfri butik. OM du inte har en butik nära får du skicka tillbaka din vara till oss och lägga en ny beställning.  När vi har fått in din retur krediterar vi dig på samma sätt som betalade din order.

Reklamation

Cervera följer Konsumentverkets riktlinjer när det gäller reklamationer. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten och omfattar t ex inte fel som är orsakade av normalt slitage eller handhavande fel.
-Skulle en produkt vara trasig eller felaktig, har du som kund möjlighet att reklamera varan inom 3 år tillsammans med ditt kvitto. 
-Du bör alltid meddela oss inom 2 månader efter att du upptäckt felet, men med fördel omgående. Det gör du enklast genom att vända dig till någon av våra butiker där säljarna kan hjälpa dig på snabbast sätt. 
-Ta med produkt till valfri butik tillsammans med ditt kvitto som är ett bevis på vilken dag och till vilket pris som din produkt är inhandlad hos oss på Cervera.

-Har du köpt din vara på www.cervera.se och inte har nära till en butik vänligen kontakta kundservice på kundservice@cervera.se med ditt ordernummer, bilder på den defekta varan och kontaktuppgifter.
Med den informationen kan Kundservice göra en bedömning och kontaktar dig så snart de bara kan. 

Logga in

Jag kan inte LOGGA IN:

-Har du blivit medlem i en av våra butiker och ska handla på cervera.se för första gången behöver du först skapa ett webbkonto och också ett lösenord.
Det gör du HÄR

Jag kommer inte ihåg mitt lösenord

-Du kan skapa ett nytt lösenord genom att trycka på LOGGA IN i högra hörnet på startsidan och sedan trycka GLÖMT LÖSENORD och följa instruktionerna

-Kan du fortfarande inte logga in, kontrollera att du angivit rätt mejladress samt att länken inte har hamnat i din skräppost.

-Blir det fortsatt problem försök gärna i en annan webbläsare eller på en annan enhet ex på olika är telefon, surfplatta, desktop

-Fungerar det inte trots detta, vänligen kontakta vår kundservice på kundservice@cervera.se så hjälper vi dig vidare.  Vänligen skriv med vilken e-mail adress du vill logga in med.
Gärna också med följande information:

-Skärmdump på felmeddelande.
-Enhet och webbläsare
-Om du varit inloggad i vår webbutik tidigare. 

Rabattkod

RABATTKOD:
Var hittar jag eventuella kundklubbserbjudnaden eller rabattkoder jag har?

-För att ta del av klubberbjudanden så behöver du vara inloggad på Mitt Cervera

Hur använder jag en rabattkod:

-Lägg allt du vill handla i din varukorg och gå sedan till KASSAN.

-I steg 4 anger du din rabattkod under ”Rabattkod eller presentkort”.

-Dubbelkolla innan du godkänner din beställning att din rabattkod har slagit igenom på ordern så att du får din rabatt.

-Rabattkoder kan inte kombineras med varandra eller aktuella kampanjer

Cerveras Kundklubb

Vad är förmånerna i Cerveras Kundklubb?

-Glasgaranti
-Rabatt på knivslipning,
-30 dagars prova på-garanti på alla Anders Petter-produkter,
-Förmånliga medlemspriser och erbjudanden,
-Klubbdagar,
-Förhandsinformation, inbjudningar till medlemsevent och kurser

För mer information kan du läsa mer här: https://www.cervera.se/skapa-konto/  

Var blir jag medlem?
I butik eller online. Du kan skapa ditt konto HÄR

Jag kan inte LOGGA IN på cervera.se:

-Har du blivit medlem i en av våra butiker och ska handla på cervera.se för första gången behöver du först skapa ett webbkonto och också ett lösenord. 
Det gör du HÄR 

Jag kommer inte ihåg mitt lösenord

-Du kan skapa ett nytt lösenord genom att trycka på LOGGA IN i högra hörnet på startsidan och sedan trycka GLÖMT LÖSENORD och följa instruktionerna

-Kan du fortfarande inte logga in att du angivit rätt mejladress samt att den inte har hamnat i din skräppost.

-Blir det fortsatt problem försök gärna i en annan webbläsare eller på en annan enhet ex på olika är telefon, surfplatta, desktop

-Fungerar det inte trots dettavänligen kontakta vår kundservice på kundservice@cervera.se så hjälper vi dig vidare.  Glöm inte att skriva vilken email adress du vill logga in med. 
Gärna också med följande information:

-Skärmdump på felmeddelande.
-Enhet och webbläsare
-Om du varit inloggad i vår webbutik tidigare. 

Hur får jag tillgång till kundklubbserbjudanden?

- För att ta del av klubberbjudanden så behöver du vara inloggad på Mitt Cervera. Har du en aktiv rabattkod så fyller du i den i steg 4 i kassan.

Presentkort

Kan jag betala med presentkort på www.cervera.se?

-Ja, du kan betala med presentkort både i butik och på cervera.se. Se nedan hur du registrerar ditt presentkort. 
-Våra presentkort är giltiga i 3 år efter inköpsdatum och efter det förfaller beloppet. 
-Man kan inte lösa in presentkort mot kontanter.

Var fyller jag i presentkortsnumret?

-För onlinebeställningar fyller du i presentkortsnummer och säkerhetskod i steg 4 i kassan under ”Rabattkod eller presentkort”.
-Presentkortskoden anges med 16 siffror. 
-Säkerhetskoden hittar du på baksidan av ditt presentkort bakom en ruta som behöver skrapas bort
-Du kan använda flera presentkort på samma gång i kassan

Kan jag köpa presentkort på www.cervera.se?

Nej, det kan du inte.
Men du kan enkelt köpa det via vår partner Gogift 

Hur länge är Cerveras presentkort giltiga?

-Våra presentkort har en giltighetstid på 3 år från inköpsdatum och gäller i alla våra butiker och på www.cervera.se

Var kan jag kolla saldo och giltighetstid?

-Du kan alltid kolla ditt saldo och giltighetstid på ditt presentkort i vår Onlinebutik HÄR eller i någon av våra butiker.

Mitt presentkort har gått ut kan jag förlänga det?

Nej, tyvärr inte. Våra presentkort har en giltighetstid på 3 år från inköpsdatum. 

Prisgaranti

Vad innebär prisgarantin?

- Skulle det vara så att du inom 30 dagar hittar samma vara till ett lägre pris någon annanstans så betalar vi tillbaka mellanskillnaden.
Eller om du hittar en produkt till ett lägre pris hos en en annan aktör kan du få det priset även hos oss.

Vilka utvalda produkter ingår i Cerveras prisgaranti?


Alla delar från Rörstrand Swedish Grace
Alla delar från Iittala Essence
Bosch Vitaboost blender 1600W
Eva Solo Karaff 1 L
Orrefors Carat Ljusstake 24,2 cm 2-pack (silver och mässing)
Kay Bojesen Apa 20 cm Teak/Limba
Georg Jensen Cobra Ljusstade 3 delar

Hur kan jag ta del av prisgarantin:

- Du behöver styrka att konkurrentens pris är lägre än vårt, t.ex. med ett foto, länk, en annons eller annat försäljningsmaterial. 

Har du hittat en vara som omfattas av prisgarantin till ett lägre pris hos en annan aktör?

Gå till valfri Cervera och visa dokumentation som styrker det lägre priset i. Vi ger dig då samma pris för produkten direkt i butiken. 

- Vill du handla online kontaktar du kundservice via mail på kundservice@cervera.se så hjälper de dig vidare. Du behöver även då bifiga dokumentation som styrker det lägre priset med ett foto, länk, annons eller liknande. 

Har du redan köpt din produkt och hittat ett lägre pris inom 30 dagar?

- Gå till valfri butik och visa dokumentation som styrker det lägre priset hos annan aktör.

-Du måste också uppvisa ditt kvitto som visar inköpspris och inköpsdatum hos oss för att få mellanskillnaden tillbaka på ditt köp. Har du köpt varan Online har du fått kvittot digitalt via mail

Har du köpt din vara Online www.cervera.se kan du antingen besöka en av våra butiker eller kontakta Kundservice.
Väljer du att kontakta Kundservice gör du följande:

- Skicka ett mail till kundservice@cervera.se  med följande information
- Ordernummer
- Priset och var produkten finns till ett lägre pris
- Bifoga dokumentation som styrker priset tex med ett foto, länk, en skärmdump som kan spåras till en webbutik eller annat försäljningsmaterial.

Hur får jag tillbaka mellanskillnaden om jag handlat online:

- Vi kontrollerar och verifierar priset och betalar tillbaka mellanskillnaden om dokumentationen är korrekt och aktuell. Vi mailar dig när det är klart

- Vi återbetalar inom 14 dagar på samma sätt som du betalade ditt köp.

Kan Kundservice hjälpa ig om jag köpt varan i en butik?

- Nej, de har bara möjlighet att kreditera köp gjorda på cervera.se

Får vi bjuda på en kaka?

För att ge dig bästa tänkbara upplevelse på denna sida, använder vi oss av så kallade cookies (kakor). Det är små textfiler som sparas i din dator eller telefon och ger oss information om hur du använder vår sida och hjälper oss att förbättra oss. Om du fortsätter in på sidan tillåter du detta.

Här kan du läsa mer om cookies