Villkor

Vill du visa priser med eller utan moms?

Kundservice

Välkommen att kontakta oss på Kundservice. Vill du prata med någon butik hittar du öppettider och kontakter här. Nedan kan du hitta svar på några av de vanligaste frågorna. 

Kundservice
Måndag 9:30-18:00
Tisdag-fredag 8:00-18:00
kundservice@cervera.se
Telefon: 08-630 94 00

Huvudkontor
Måndag 9:30-17:00
Tisdag-fredag 8:00-17:00
info@cervera.se
Telefon: 08-630 94 00
Tegnérgatan 23, 111 40 Stockholm

Press och samarbeten
Frida Ivansson, frida.ivansson@cervera.se 

Betalfrågor Klarna
Telefon: 08-120 120 10
E-post: Ställ din fråga här!

Frågor & Svar

Beställning och Betalning

Hur vet jag att min order har gått igenom?
En orderbekräftelse skickas till dig på den mailadress du angav vid beställning. Får du ingen orderbekräftelse, vänligen kontakta kundservice@cervera.se. Kolla gärna din skräppost.

Kan jag ändra eller makulera min order?
Vi kan oftast inte avbryta eller makulera en order men om du kontaktar oss på kundservice@cervera.se direkt efter att ordern är lagd kan vi se hur långt din order har kommit i processen.

Kan jag lägga till eller byta produkter i min beställning?
Vi kan aldrig göra en ändring eller komplettera i en redan lagd order. Önskar du lägga till fler varor behöver du lägga en ny order med de varor du önskar. 

Hur handlar jag?

Logga in på Cervera.se om du är kundklubbsmedlem för att se kundklubbserbjudanden på ”Mitt Cervera”.
Se mer under "Cerveras Kundklubb".

- Välj de varor du vill handla och lägg dem i varukorgen.
- Gå till kassan.
- Fyll i dina personliga uppgifter.
- Välj leveranssätt.
- Välj Betalsätt.
I betalsätt, steg 4 i kassan, fyller i din rabattkod och/eller ditt presentkort. Vänligen dubbelkolla att dessa uppgifter har gått igenom innadu bekräftar din order.
- Kontrollera att all information är korrekt och bekräfta ditt köp. 
- Orderbekräftelsen skickas via mail inom några minuter.
- När din order är packad kommer ditt kvitto via mail och ev. din faktura från Klarna i ett separat mail.

Kan jag välja att leveransen skickas till en alternativ adress?
Absolut! Du kan välja att få din order levererad till en alternativ adress. Välj då ”Annan leveransadress” i steg 4 i kassan.


BETALNING

Hur fungerar det när jag beställer med faktura?
När vi skickar din order från vårt lager får du en faktura via mail till mailadressen du uppgav när du gjorde din beställning.

- Standardfakturan har betalninngsvillkor på 14 dagar, ingen fakturaavgift tillkommer.
- Vid kampanjfaktura tillkommer det fakturaavgifter som uppges i kassan. 

Se mer under "Villkor".
Har du frågor om din faktura vänligen kontakta Klarna på 08- 120 120 10. 

Jag vill betala med faktura men får inte upp det alternativet i kassan. Hur gör jag?
Om du inte får upp önskat betalsätt i kassan behöver du kontakta Klarna på 08-120 120 10 för mer information.

Leverans

LEVERANSTID

Hur lång leveranstid är det om jag beställer på cervera.se?

Vid större kampanjer, rea och högtider beräknas leveranstiden vara något längre än vid normala förhållanden.

- Till postombud och hemleverans vid normala förhållanden, ca 1-3 vardagar.  
- Hämta i valfri Cerverabutik vid normala förhållanden, ca 1-6 vardagar.


LEVERANS TILL OMBUD

Kan jag spåra min order som skickas till ombud?
Har du valt leverans till postombud får du ett mejl när leveransen är på väg med ett spårningsnummer samt en länk till distributörens webbplats där du kan följa försändelsen. Det kan ta upp till 12 timmar innan länken blir aktiv.

Vi rekommenderar att du laddar ner PostNords app så du enkelt kan följa din leverans.

Hämta hos ombud:
När ditt paket finns att hämta får du ett sms till det angivna mobilnumret med information om vart du kan hämta ditt paket samt ett kollinummer som du uppger hos ombudet. Ta med giltigt legitimation.

Vilket ombud som ditt paket kommer till baseras på ditt postnummer. 

Kan någon annan hämta mitt paket?
Ja, ta med både beställarens samt din egen legitimation.

I PostNords app kan du ändra så att någon annan kan hämta ditt paket med en streckkod eller spårningsnumret utan legitimation. Det ändras i appen med hjälp av ditt BankID. 

Hur länge ligger paketet kvar hos ombudet?
Paketet ligger kvar hos ombudet i 14 dagar innan det går i retur. Vid outhämtat paketet tillkommer en avgift på 250 kr.

Jag har inte fått mitt paket, vad gör jag?
Om du inte kan se någon uppdatering i länken inom några dagar, eller om leveranstiden har blivit längre än beräknad, vänligen kontakta kundservice@cervera.se så hjälper vi dig vidare.


LEVERANS TILL BUTIK

Kan jag spåra min order som jag gjort på cervera.se som ska hämtas i butik?
Har du beställt till en fysisk Cerverabutik kan du inte spåra leveransen. Du kommer få en avisering så snart paketet finns att hämta.

Hämta i butik:
Du får en avisering när paketet finns att hämta i vald Cerverabutik. Beräknad leveranstid till butik är 1-6 arbetsdagar. 

På din orderbekräftelse står det inte vald butik, det kan du se på ditt kvitto som kommer i samband med att paketet är på väg.

Kan någon annan hämta mitt paket?
Ja, ta med både beställarens samt din egen legitimation.

Hur länge ligger paketet kvar hos ombudet?
Paketet ligger kvar i butiken i 14 dagar, vill du förlänga tiden, vänligen kontakta den aktuella Cerverabutiken. 


LEVERANS MED 
BEST TRANSPORT

Kan jag spåra min order som jag gjort på cervera.se som skickas med BestTransport?
Du kan spåra leveransen när du har fått ett sms från BestTransport att paketet är på väg.

Du får ett sms samma dag som leverans kommer att ske. Leverans sker mellan klockan 18-22.

Missar du en leveransdag försöker Best Transport att leverera ditt paket igen dagen efter. Om ingen är hemma då går paketet i retur.

Kan jag ändra leveransdag med Best Transport eller andra uppgifter?
Vill du ändra leveransdag eller kontaktuppgifter i leveransen, vänligen kontakta kundservice@cervera.se med ditt ordernummer så hjälper vi dig. Hantering måste ske senast kl 15.00 den aktuella leveransdagen.

Ej mottaget paket:
Vid ej mottaget paketet där Best vid två leveranstillfällen försökt nå dig skickas paketet tillbaka till lagret i retur, en returavgift på 250 kr tillkommer.

Har du fått sms om att paketet är på väg men inte levererats? vänligen kontakta kundservice@cervera.se med ditt ordernummer så hjälper vid dig.

Retur och Reklamation

Hur långt öppet köp har Cervera?
Vi erbjuder alltid 30 dagars öppet köp om inget annat framgår på kvittot.

Hur returnerar jag min order som jag lagt på cervera.se?
Det finns två sätt att returnera på:
1. Vill du returnera ordern i en av våra butiker är det fri returfrakt. 
Då tar du med din vara samt ditt digatala kvitto till butiken.

2. Vill du skicka tillbaka din order tillkommer en returavgift på 60 kr.

- Maila ditt ordernummer och namn till kundservice på kundservice@cervera.se.
- Vi mailar en returfraktsedel att fästa på paketet samt en returblankett att lägga i paketet.
- Kreditering sker så snart paketet är mottaget och returen är hanterad.
- Om du betalt via Klarna kan du själv logga in på Klarnas hemsida och pausa fakturan, oavsett om du returnerar hela eller delar av ordern.

Notera att du själv inte kan skicka tillbaka ditt paket till oss utan måste få en returfraktsedel från Cervera att fästa på ditt paket. Detta för att returen ska komma fram korrekt.

Hur blir jag återbetald vid en retur?
Återbetalning sker på samma sätt som du gjorde betalningen.
Har du inte betalt fakturan kommer den krediteras så snart returen är behandlad.

Vid betalfrågor kontakta alltid Klarna på 08-120 120 10.

Vad händer med min faktura vid en retur?
- Om du returnerar hela ordern kommer fakturan makuleras när returen är behandlad, du får bekräftelse via mail.
- Behåller du några produkter i din order kommer du få en uppdaterad faktura från Klarna till din mail när returen är behandlad.
- Om du betalt via Klarna kan du själv logga in på Klarnas hemsida och pausa fakturan, oavsett om du returnerar hela eller delar av ordern.

Hur går jag tillväga om jag vill göra ett byte?
Vi tillämpar inte bytesorder på cervera.se men du kan alltid byta i valfri Cerverabutik. Om du inte har en Cerverabutik nära kan du skicka tillbaka din vara till oss samt lägga en ny beställning. Vid retur via ombud tillkommer en avgift på 60 kr.

Reklamation:
- Cervera följer Konsumentverkets riktlinjer när det gäller reklamationer. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten och omfattar t ex inte fel som är orsakade av normalt slitage eller handhavande fel.
- Skulle en produkt vara trasig eller felaktig, har du som kund möjlighet att reklamera varan inom 3 år tillsammans med ditt kvitto som bevis.
- Du bör alltid meddela oss inom 2 månader efter att du upptäckt felet, men med fördel omgående. Det gör du enklast genom att vända dig till någon av våra butiker där säljarna kan hjälpa dig på snabbast sätt. 
- Ta med produkten till valfri butik tillsammans med ditt kvitto som bevis på vilken dag samt till vilket pris produkten är inhandlad hos oss på Cervera.

Har du köpt din vara på www.cervera.se men inte har möjlighet att kontakta en Cerverabutik, vänligen kontakta kundservice på kundservice@cervera.se med ditt ordernummer, bilder på den defekta varan samt kontaktuppgifter. Med den informationen kan Kundservice göra en bedömning och kontaktar dig så snart vi bara kan. 

Presentkort

Kan jag betala med presentkort på www.cervera.se?
Du kan betala med presentkort både i valfri Cerverabutik och på cervera.se.

Vart fyller jag i mitt presentkortsnummer?
Vid beställning på cervera.se fyller du i presentkortsnummer samt säkerhetskod i steg 4 i kassan under ”Rabattkod eller presentkort”.

- Presentkortsnumret anges med 16 siffror. 
- Säkerhetskoden hittar du på baksidan av ditt presentkort bakom en ruta som behöver skrapas fram.
- Du kan använda flera presentkort vid samma köp.

Vart kan jag köpa presentkort?
Presentkort finns att köpa i valfri Cerverabutik eller hos någon av våra återförsäljare.
Vill du beställa ett presentkort kan du enkelt köpa det via vår partner Gogift.

Hur länge är Cerveras presentkort giltiga?
Våra presentkort har en giltighetstid på 3 år från inköpsdatum.

Vart kan jag kolla saldo och giltighetstid?
Du kan se ditt saldo samt giltighetstid på ditt presentkort på cervera.se här eller i någon av våra Cerverabutiker.

Mitt presentkort har gått ut kan jag förlänga det?
Nej, tyvärr inte. Du kan inte förlänga ett utgånget presentkort eller lösa in presentkort mot kontanter.

Rabattkod

Vart hittar jag eventuella kundklubbserbjudanden eller rabattkoder jag har?
För att ta del av klubberbjudanden behöver du vara inloggad på Mitt Cervera. Eventuella rabattkoder skickas via mail.

Några gånger per år har vi rabatter som endast gäller för medlemmar, för att rabatten ska slå igenom på ordern behöver du vara inloggad på cervera.se vid köpet.

Hur använder jag en rabattkod:
- Lägg allt du vill handla i din varukorg och gå sedan till kassan.
- I steg 4 i kassan anger du din rabattkod under ”Rabattkod eller presentkort”. 
- Dubbelkolla innan du godkänner din beställning att din rabattkod har slagit igenom så du får din rabatt.
- Rabattkoder kan inte kombineras med andra rabatter eller erbjudanden.
- Övrig information om användning av rabattkod/erbjudanden framgår tillsammans med utskick av kod/erbjudanden.

Cerveras Kundklubb

Att vara medlem hos Cervera innebär fördelar och är helt kostnadsfritt.

Vad är förmånerna i Cerveras Kundklubb?
- Glasgaranti.
- Rabatt på knivslipning.
- 30 dagars prova på-garanti på alla Anders Petter-produkter.
- Förmånliga medlemspriser och erbjudanden.
- Klubbdagar.
- Förhandsinformation, inbjudningar till medlemsevent och kurser.

Mer information kan du hitta här.

Var blir jag medlem?
Du kan bli medlem i butik eller online.
Om du blir medlem i en av våra butiker och ska handla på cervera.se för första gången behöver du skapa ett webbkonto. Det gör du här.

Rabatter:
För att ta del av klubberbjudanden behöver du vara inloggad på Mitt Cervera. Eventuella rabattkoder skickas via mail.
Några gånger per år har vi rabatter som endast gäller för medlemmar, för att rabatten ska slå igenom på ordern behöver du vara inloggad på cervera.se vid köpet.

Logga in

Jag kan inte logga in:
Har du blivit medlem i en av våra butiker och ska handla på cervera.se för första gången behöver du först skapa ett webbkonto. Det gör du här.

Jag kommer inte ihåg mitt lösenord:
Du kan skapa ett nytt lösenord genom att trycka på ”Logga in” i högra hörnet på startsidan och sedan ”Glömt lösenord”.

- Kan du fortfarande inte logga in, kontrollera att du angivit rätt mejladress samt att länken inte har hamnat i din skräppost.

- Blir det fortsatt problem, försök gärna i en annan webbläsare eller på en annan enhet.

- Kan du fortfarande inte logga in, vänligen kontakta kundservice på kundservice@cervera.se så hjälper vi dig vidare.

Återkom med följande uppgifter:
- Vilken mailadress du försöker logga in med.
- Skärmdump på felmeddelandet.
- Vilken enhet och webbläsare du använder.

Prisgaranti

Vad innebär prisgarantin?
Om du inom 30 dagar hittar en produkt till ett lägre pris hos en annan aktör kan du få samma pris även hos oss.

Vilka utvalda produkter ingår i Cerveras prisgaranti?
Produkterna som ingår i vår Prisgaranti hittar du här.

Måste styrka konkurrentens pris:
Du behöver styrka att konkurrentens pris är lägre än vårt, t.ex. med ett foto, länk, en annons eller annat försäljningsmaterial. 

Hur tar jag del av prisgarantin i valfri Cerverabutik eller på cervera.se?
Gå till valfri Cerverabutik och visa dokumentation som styrker det lägre priset. Vi ger dig samma pris för produkten direkt i butiken.

Vill du handla online kontaktar du kundservice via mail på kundservice@cervera.se. Du behöver även då bifoga dokumentation som styrker det lägre priset.

Har du redan köpt din produkt och hittat ett lägre pris inom 30 dagar?
Gå till valfri butik och visa dokumentation som styrker det lägre priset hos annan aktör. Du behöver uppvisa kvittot på köpet som visar inköpspris och inköpsdatum hos oss för att få mellanskillnaden tillbaka. Har du köpt varan på cervera.se har du fått kvittot digitalt via mail.

Hur får jag tillbaka mellanskillnaden om jag handlat online:
Vi kontrollerar och verifierar priset och betalar tillbaka mellanskillnaden om dokumentationen är korrekt och aktuell. Vi mailar dig när det är klart.
Återbetalning sker inom 14 dagar på samma sätt som du betalade ditt köp.

Kan Kundservice hjälpa dig om varan är köpt i en Cerverabutik?
Nej, vi har endast möjlighet att kreditera köp som är gjorda på cervera.se.

Får vi bjuda på en kaka?

För att ge dig bästa tänkbara upplevelse på denna sida, använder vi oss av så kallade cookies (kakor). Det är små textfiler som sparas i din dator eller telefon och ger oss information om hur du använder vår sida och hjälper oss att förbättra oss. Om du fortsätter in på sidan tillåter du detta.

Här kan du läsa mer om cookies