Villkor

Kundservice - Hur kan vi hjälpa dig?

Vill du veta status på din order? Du kan följa den här: https://track.cervera.se/

Vi har problem med att orderbekräftelserna inte alltid kommer fram. Dubbelkolla gärna att den inte hamnat i din skräppost. 

Kundservice 
Mån 11:00-17:00
Tis 08:00-17:00
Ons 08:00-17:00
Tors 08:00-17:00
Fre 08:00-17:00

Telefon: 08-630 94 00

Avvikande öppettider: 
1/10 08:00-13:00
4/10 telefon avstängd 
28/10 telefon avstängd 

Huvudkontor
Mån 11:00-15:00
Tis 09:00-15:00
Ons 09:00-15:00
Tors 09:00-15:00
Fre 09:00-15:00

 

Lunchstängt kl 12:00-13:00 

 

Banérgatan 16, 115 22 Stockholm
Telefon: 08-630 94 00 

Betalfrågor Klarna
Telefon: 08-120 120 10
FAQ & Chatt: Kontakta Klarna här

Vintage
vintage@cervera.se

Press och samarbeten
Goran Perkovic
goran.perkovic@cervera.se

Företagsbeställning
foretag@cervera.se

Frågor & Svar

Beställning

Hur vet jag att min order har gått igenom?
En orderbekräftelse skickas till dig på den mailadress du skrev in vid beställning. Får du ingen orderbekräftelse, vänligen kontakta oss via mejlformuläret du finner ovan. Dubbelkolla gärna att den inte hamnat i din skräppost.

Kan jag ändra eller avbryta min order?
Vi kan oftast inte ändra eller avbryta en order men kontakta oss direkt efter att ordern är lagd via mejlformuläret eller 08-630 94 00 så kikar vi på hur långt din order har kommit i processen. Har den blivit hanterad på vårt lager kan vi dessvärre inte avbryta ordern. 

Kan jag lägga till eller byta produkter i min beställning?
Vi kan aldrig göra en ändring eller komplettera i en redan lagd order. Önskar du lägga till fler varor behöver du lägga en ny order med de varor du önskar. 

Hur handlar jag?
Logga in på Cervera.se om du är kundklubbsmedlem för att se medlemserbjudanden och dina personliga erbjudanden på ”Mina sidor”. Se mer under Klubb Cervera

- Välj de varor du vill handla och lägg dem i varukorgen.
- Gå till kassan.
- Eventuellt presentkort eller rabattkod fylls i fliken "Presentkort eller rabattkod" under din varukorg. 
- Fyll i dina personliga uppgifter.
- Välj leveranssätt.
- Välj Betalsätt. 

Vänligen dubbelkolla att presentkort och rabatter har gått igenom innan du bekräftar din order så att du inte betalar för mycket.

- Kontrollera att all information är korrekt och bekräfta ditt köp. 
- Orderbekräftelsen skickas via mail inom några minuter.
- När din order är packad kommer ditt kvitto skickas till din mail och ev. din faktura från Klarna i ett separat mail.

Kan jag välja att leveransen skickas till en alternativ adress?
Ja, det kan du. Vi erbjuder dig som kund att kunna skicka beställningen till en annan mottagare. Efter du fyllt i dina uppgifter i kassan får du valmöjligheten att ändra adress genom att trycka på ”samma adress som ovan”. Fyll då i mottagarens uppgifter och bekräfta valet.

Betalning

Hur fungerar det när jag beställer med faktura?
När vi skickar din order från vårt lager får du en faktura via mail till mailadressen du uppgav när du gjorde din beställning.

- Standardfakturan har betalningsvillkor på 14 dagar, ingen fakturaavgift tillkommer.
- Vid kampanjfaktura tillkommer det fakturaavgifter som uppges i kassan. 

Se mer under Villkor.
Har du frågor om din faktura vänligen kontakta Klarna på 08- 120 120 10. 

Jag vill betala med faktura men får inte upp det alternativet i kassan. Hur gör jag?
Om du inte får upp önskat betalsätt i kassan behöver du kontakta Klarna på 08-120 120 10 för mer information.

Jag vill lägga en företagsbeställning:
Självklart går det bra. Läs om företagsbeställning.

Var betalar jag med mitt presentkort i kassan?
Presentkortnumret fylls i fliken "Presentkort eller rabattkod" under din varukorg. Mer om hur du använder presentkortet kan du läsa nedan under frågor om presentkort.

Klubb Cervera

Var blir jag medlem?
Du kan bli medlem i butik eller så kan du bli medlem online.
Om du blir medlem i en av våra butiker och ska handla på cervera.se för första gången måste du skapa ett webbkonto.

Jag kan inte logga in
Detta kan bero på olika faktorer:

- Har du blivit medlem i en av våra butiker och ska handla på cervera.se för första gången behöver du först skapa ett webbkonto.

- Om du inte har registrerat din mail tidigare kommer du inte kunna skapa ett webbkonto. Kontakta oss på kundservice via mejlformuläret eller telefon så hjälper vi dig vidare.

- Det kan också vara så att du önskat att inte ta emot mejl. Vänligen kontakta oss så hjälper vi dig att "låsa" upp din mejladress.

Jag kommer inte ihåg mitt lösenord:
Du kan skapa ett nytt lösenord genom att trycka på ”Logga in” i högra hörnet på startsidan och sedan ”Glömt lösenord”.

- Kontrollera att du angivit rätt mejladress samt att länken inte har hamnat i din skräppost. 

- Eller försök gärna i en annan webbläsare eller på en annan enhet.

Kan du fortfarande inte logga in, vänligen kontakta kundservice via mejlformuläret eller telefon så hjälper vi dig vidare.

Skriv gärna med följande:
- Vilken mailadress du försöker logga in med.
- Skärmdump på felmeddelandet.
- Vilken enhet, tex telefon eller dator
- Vilken webbläsare du använder.


Hur använder jag en rabattkod eller ett personligt erbjudande jag har?
För att ta del av klubberbjudanden måste du vara inloggad på Mina sidor. Det gör du i högra hörnet på cervera.se. Lägg allt du vill handla i din varukorg och gå till kassan.
Under din varukorg finns 2 val:

1. Har du ett personligt erbjudande, klicka på "Aktivera" Klubb Cervera erbjudanden. 
2. Har du ev. en rabattkod, skriv in din rabattkod i rutan "Rabattkod". Klicka på "Aktivera".

Kan jag kombinera rabattkoder och presentkort?
Ja, det går bra att kombinera en rabattkod med ett presentkort, däremot så kan man inte kombinera en rabattkod med en annan rabattkod eller personligt erbjudande.

Vad innebär olika nivåer på mitt medlemskap?
Läs mer om de olika medlemsnivåerna och deras förmåner

Jag glömde logga in under mitt köp, kan jag efterregistrera poängen?
När du genomför ett köp som medlem kan du antingen vara inloggad eller använda samma mejladress i din order som i ditt medlemskap, då registreras det i din köphistorik. Ditt köp registreras på ditt medlemskap automatiskt inom två veckor efter den skickats från oss. 

Leverans

LEVERANSTID

Du kan läsa mer om alla våra leveranssätt här: https://www.cervera.se/frakt-och-leverans/ 

Hur lång är leveranstiden?

- Till postombud, 1-3 dagar
- Hemleverans, 1-3 dagar
- Hämta i butik, 2-5 dagar

1. Om alla dina produkter finns i butiken plockar säljarna ihop din order samma dag som du lägger beställningen. 
2. Om en eller flera varor saknas i din valda butik så skickas din order från vårt centrallager. Leveranstiden blir då något längre, 2-5 dagar. Leveranstid framgår i kassan innan du slutför ditt köp.

LEVERANS TILL OMBUD
Kan jag spåra min order som skickas till ombud?
Har du valt leverans till postombud får du ett mejl när leveransen är på väg med ett spårningsnummer samt en länk till transportörens webbplats där du kan följa försändelsen. Det kan ta upp till 12 timmar innan länken blir aktiv.

Vi rekommenderar att du laddar ner PostNords app så du enkelt kan följa din leverans och hämta din order med mobilt BankID.

Hämta hos ombud:
När ditt paket finns att hämta får du ett sms till det angivna mobilnumret med information om vart du kan hämta ditt paket samt ett kollinummer som du uppger hos ombudet. Ta med giltig legitimation.

Vilket ombud som ditt paket kommer till baseras på ditt postnummer. 

Kan någon annan hämta mitt paket?
Ja, ta med både beställarens samt din egen legitimation.

I PostNords app kan du ändra så att någon annan kan hämta ditt paket med en streckkod eller spårningsnumret utan legitimation. Det ändras i appen med hjälp av ditt BankID. 

Hur länge ligger paketet kvar hos ombudet?
Postnord: Paketet ligger kvar i 7 dagar innan det går i retur. Vid outhämtat paketet tillkommer en avgift på 250 kr.
Schenker: Paketet ligger kvar i 14 dagar innan det går i retur. Vid outhämtat paketet tillkommer en avgift på 250 kr.

Jag har inte fått mitt paket, vad gör jag?
Om du inte kan se någon uppdatering i länken inom några dagar, eller om leveranstiden har blivit längre än beräknad, vänligen kontakta oss via mejlformuläret eller telefon så hjälper vi dig vidare.


LEVERANS TILL CERVERABUTIK
Kan jag spåra min order som jag gjort på cervera.se som ska hämtas i butik?

Nej, det kan du inte. Du kommer få en avisering så snart paketet finns att hämta.

Kan någon annan hämta mitt paket?
Ja, ta med både beställarens samt din egen legitimation.

Hur länge ligger paketet kvar i butiken?
Paketet ligger kvar i butiken i 14 dagar, vill du förlänga tiden, vänligen kontakta den aktuella Cervera-butiken. 

LEVERANS MED AIRMEE 
Leverans med Airmee sker direkt till ditt hem mellan 17:00-22:00. 

Du kommer få ett sms från Airmee med en länk där du kan spåra din leverans i realtid. Genom länken kan du fylla i t.ex. portkod samt kontakta Airmee vid frågor eller funderingar.

Om du inte är hemma vid leverans kan välja att få paketet lämnat utanför dörren. Då är du ansvarig för paketet när paketet är lämnat utanför din dörr.


LEVERANS MED BUDBEE
Leverans med Budbee sker direkt till ditt hem mellan 17:00-22:00. I vissa städer erbjuds också helgleverans mellan 17:00-22:00.

Kan jag spåra min order som jag gjort på cervera.se som skickas med Budbee?

Först när du fått ett sms från Budbee kan du spåra din leverans. 

Vad händer om jag inte är hemma vid leverans?
Paket som levereras med Budbee lämnas utanför dörren och du som mottagare behöver då inte vara hemma för att ta emot paketet. Detta är ett val som är förinställt via Budbee och du som beställare är ansvarig över paketet. Om du inte vill att paketet ska lämnas utanför dörren kan du ändra detta val genom den länk som Budbee skickar vis sms, Budbees app eller genom att kontakta oss på Cervera.

Om ditt paket inte mottagits efter tre leveransförsök, skickas paketet i retur. Då tillkommer en avgift på 250 kr för ej uthämtad försändelse.

Kan jag önska leverans på en specifik tid?
När du fått ett sms med din planerade leveransdag kan du i vissa fall få erbjudande om att köpa ett mer specifikt tidsfönster samt ändra dag. Beroende på storlek på paketet och vart det ska levereras så ser möjligheterna olika ut.

BUDBEE BOX
Budbee Box är ett fossilfritt alternativ till Busbees hemleverans. Här skickas ditt paket till ett självhjälpande Budbeeskåp i närheten av dig. Där kan du enkelt hämta ditt paket när det passar dig. Paketet hämtar du enkelt ut med en PIN-kod som du får på SMS. Det går självklart fint att skicka en kompis, partner eller familjemedlem för att hämta ut ditt paket också, så länge hen har koden.

Kan jag byta box?
Absolut, detta kan du enkelt göra via den länk du fått på sms och klicka på "change locker". 

Hur länge är paketet i boxen?
I 7 dagar ligger ditt paket kvar i Budbee box. Därefter skickas paketet i retur och en returavgift kan tillkomma.

Är det sant att Budbee Box är 100% fossilfritt?
Ja. Hela vägen från lagret till Budbee Box. De har installerat fossilfria tankstationer vid de terminaler de använder och har därför möjligheten att leverera ditt paket med fossilfritt bränsle.

LEVERANS TILL INSTABOX
Vad är Instabox?
Instabox är en frakttjänst som finns som leveransmöjlighet i vissa städer. Välj vilket skåp du vill. Antingen vid jobbet, hemma eller nere på stan. Ditt paket skickas då till ett självhjälpande skåp. Paketet hämtar du enkelt ut med en PIN-kod som du får på SMS. Det går självklart fint att skicka en kompis, partner eller familjemedlem för att hämta ut ditt paket också, så länge hen har koden.

Jag kan inte hämta ut mitt paket idag, hur länge ligger det kvar?
Ditt paket ligger i skåpet i tre dagar (helgdagar räknas som halvdagar). Efter tre dagar hämtas ditt paket till vårt lager och du kan då inom 10 dagar beställa en ny utkörning till samma, eller ett annat av våra skåp, utan extra kostnad.

Var hittar jag PIN-koden för att hämta ut mitt paket?
Din PIN-kod skickas ut till dig via SMS så snart paketet är framme. Har du inte fått något SMS alls från oss kan det vara så att du skrev in fel telefonnummer när du lade beställningen. Kontakta då Instabox för vidare hjälp med ärendet.

Fler frågor kring Instabox hittar du på deras hemsida ( https://instabox.io/se-sv/faq )

Reservation

Hur reserveras jag en vara i butik?
Under vald artikel finns alternativet ”Reservera i butik”. Välj därefter önskad butik och fyll i dina kontaktuppgifter. Du blir aviserad när din vara finns att hämta i butiken och betalningen sker på plats.

Hur länge reserveras min vara?
En reservation är undanlagd i 24 timmar, och avslutas därefter av butiken.

Kan jag förlänga min reservation
För att förlänga en reservation kan du kontakta butiken direkt, då kommer de kunna hjälpa dig med detta. Kontakta din Cervera-butik.

Presentinslagning

Hur gör jag att få mina paket inslagna online?
Lägg det du önskar handla i varukorgen och gå till kassan. 

Lägg till presentinslagning genom att trycka på paketsymbolen på artikelraden. Nu blir alla paket i varukorgen inslagna. I kassan kommer det dyka upp rosa paket. vid varje produkt som symboliserar detta.

Om du inte vill att alla varor ska slås in, klickar du på paketsymbolen bredvid produkten, och avaktiverar paketinslagningen för just den produkten. 

Om antalet är fler än 1 för någon produkt, kan du välja 1 paket eller att få alla produkter inslagna. Även detta kan du ändra genom att klicka på paketsymbolen bredvid produkten.

Efter betalning när orderbekräftelsen visas, har du möjlighet att välja papper och lägga till ett personligt meddelande. Klicka bara på Välj papper och lägg till kort, så finns det möjligheter att göra ditt paket extra fint.

Vänligen notera att denna tjänst är aktiv i 2 timmar, sedan väljs av Cervera utvalt papper.

Vad händer om jag inte väljer papper inom 2 timmar?
Då blir valet Cerveras standardpapper. Det går inte att ändra i efterhand.

Kan jag välja papper om jag beställer online?

Ja, det kan du. Vi erbjuder alltid flera olika papper vid beställning online. Papper väljer du efter du har genomfört ditt köp. Då kan du även bestämma text på ett kort som kommer till ditt paket.

Vad kostar paketinslagning?
29 kronor

Får jag tillbaka pengarna för inslagningen om jag vill returnera det jag beställt?
Nej, du får inte tillbaka pengarna för din beställda paketinslagning. 

När jag får en vara på köpet, går det att få den inslagen i samma paket?
Nej, detta går inte för tillfället. Det blir två separata paket. 

Kan jag skicka min present direkt till mottagaren?
Ja, det kan du. Fyll i mottagarens adress under Leverans i kassan. Om paketet skickas till annan adress än faktureringsadressen så skickas ingen följesedel i paketet.

Presentkort

Kan jag betala med presentkort online?
Du kan betala med presentkort både i valfri Cerverabutik och på cervera.se.

Kan jag kombinera rabattkoder och presentkort?
Ja, det går bra att kombinera en rabattkod med ett presentkort, däremot så kan man inte kombinera en rabattkod med en annan rabattkod.

Vart fyller jag i mitt presentkortsnummer när jag handlar på cervera.se?
Du fyller i ditt presentkortsnummer samt säkerhetskod i kassan under fliken ”Presentkort eller rabattkod” under din varukorg.
När du aktiverar ditt presentkort så kommer beloppet på att dras av från totalsumman på din beställning. Om värdet på presentkortet överstiger totalsumman på din beställning så sparas resterande belopp på ditt presentkort.

- Presentkortsnumret anges med 16 siffror.
- Säkerhetskoden hittar du på baksidan av ditt presentkort bakom en ruta som behöver skrapas fram.
- Du kan använda flera presentkort vid samma köp.

Vart kan jag köpa presentkort?
Presentkort kan köpas i alla våra butiker eller på Cervera.se. Online kan du välja att köpa både ett digitalt presentkort eller ett Swisha ett presentkort. Mer om våra olika presentkortsalternativ kan du läsa om här

Hur länge är mitt presentkort giltigt?
Våra presentkort har en giltighetstid på 3 år från inköpsdatum.

Mitt presentkort har gått ut kan jag förlänga det?
Nej, tyvärr inte. Du kan inte förlänga ett utgånget presentkort eller lösa in presentkort mot kontanter.

Vart kan jag kolla saldo och giltighetstid?
Du kan se ditt saldo samt giltighetstid på ditt presentkort på cervera.se här. 

Produktåterkallelser

2020-10-01 Återkallelse av Serax Fishbowl vas 8 cm och 10 cm 

För Cervera är produktkvalitet och säkerhet av högsta prioritet och därför har vi beslutat att återkalla Vas Fishbowl från Serax.

Vi har fått kännedom om att när produkten placeras i direktkontakt med starkt solljus så bryts solljuset igenom vasens runda glasyta och kan orsaka brandfara. Det finns inga rapporter om att någon har kommit till skada av produkten.

Men som en försiktighetsåtgärd så har Cervera valt att sluta sälja och återkalla produkten. Vi uppmanar dig som köpt produkten att sluta använda den samt lämna in den på valfri Cervera butik för att få ersättning. Vi beklagar eventuella besvär detta kan medföra. Produkterna ser ut enligt nedan och förekommer i två storlekar: 8 cm och 10 cm med artikelnummer 68435 och 68436.

imagen9ov7.png

 

2019-09-10 Återkallelse av Anders Petter - Backaryd - Rostfri - Kockkniv 20 cm, Kockkniv 25 cm, Brödkniv samt Allkniv 

För Cervera är produktkvalitet och säkerhet av högsta prioritet och därför har vi beslutat att återkalla Anders Petter - Backaryd - Rostfri - Kockkniv 20 cm, Kockkniv 25 cm, Brödkniv samt Allkniv som sålts i våra butiker. Återkallelsen gäller artiklar med artikelnummer 9968, 9967, 9963, 35363 och 10793 som sålts under perioden 2006-12-04 - 2014-10-04.

Vi har fått kännedom om att det finns fall då kniven gått sönder och knivbladet brutits av vid handtaget. Det finns inga rapporter om att någon kommit till skada av produkten.
Vi uppmanar dig som köpt produkten att sluta använda den samt lämna in den på valfri Cerverabutik för att få en ny kniv i ersättning. Vi beklagar eventuella besvär detta kan medföra.

Produkterna ser ut enligt nedan och är märkta med någon av nedan logotyper.

416x416produktåterkallelse-AP-01-09-2019_1.jpg

416x416logo.jpg

Rabattkoder och Erbjudanden

Vart hittar jag eventuella kundklubbserbjudanden eller rabattkoder jag har?
För att ta del av klubberbjudanden eller personliga erbjudanden måste du logga in på Mina sidor. Du hittar alla aktuella personliga erbjudanden och medlemserbjudanden under fliken Erbjudanden inne på Mina sidor.

Hur använder jag en rabattkod eller personligt erbjudande?
- Lägg allt du vill handla i din varukorg och gå sedan till kassan.
- Under din varukorg finns 2 val:

1. Har du ett personligt erbjudande, klicka på "Aktivera" Klubb Cervera erbjudanden. 
2. Har du ev. en rabattkod, skriv in din rabattkod i rutan "Rabattkod". Klicka på "Lägg till".

Hur ser jag att rabatten slagit igenom?
Det ser du under dina produkter i din varukorg.
Vänligen dubbelkolla innan du godkänner din beställning så att din rabattkod har slagit igenom så du inte betalar för mycket. 

Kan rabattkoder kombineras med andra erbjudanden?
Nej, rabattkoder kan inte kombineras med andra rabatter eller erbjudanden.
Övrig information om användning av rabattkod/erbjudanden framgår oftast tillsammans med utskicket av erbjudandet.

Min rabatt/presentkort är inte registrerat på orderbekräftelsen.
Orderbekräftelsen speglar inte din betalning utan där står ursprungspris för dina produkter. Vill du dubbelkolla så att din rabatt gått igenom kan du se totala summa på specifikationen hos Klarna. Där står det belopp du blir debiterad.

Retur och Reklamation

Hur långt öppet köp har Cervera?
Vi har alltid 100 dagars öppet köp om inget annat framgår på kvittot. Detta gäller ordinarie priser och rea, på vintageprodukter erbjuder vi 14 dagars öppet köp. Som medlem i Klubb Cervera har du 365 dagars öppet köp.
Läs mer om våra köpvillkor.

Hur returnerar jag min order som jag lagt på cervera.se?
Det finns två sätt att returnera på:
1. Vill du returnera ordern i en av våra butiker är det fri returfrakt.
Då tar du med din vara samt ditt digitala kvitto till butiken.

2. Vill du skicka tillbaka din order tillkommer en returavgift på 60 kr.
- Hör av dig till oss via vårt mejlformulär eller telefon med ditt ordernummer
- Vi mailar en returfraktsedel att fästa på paketet samt en returblankett att lägga i paketet.
- Kreditering sker så snart paketet är mottaget och returen är hanterad.
- Om du betalt via Klarna kan du själv logga in på Klarnas hemsida och pausa fakturan, oavsett om du returnerar hela eller delar av ordern.

Notera att du själv inte kan skicka tillbaka ditt paket till oss utan måste få en returfraktsedel från Cervera att fästa på ditt paket. Detta för att returen ska komma fram korrekt.

Hur blir jag återbetald vid en retur?
Återbetalning sker på samma sätt som du gjorde betalningen.
Har du inte betalt fakturan kommer den krediteras så snart returen är behandlad.

Vid betalfrågor kontakta alltid Klarna på 08-120 120 10.

Vad händer med min faktura vid en retur?
- Om du returnerar hela ordern kommer fakturan makuleras när returen är behandlad, du får bekräftelse via mail av Klarna.
- Behåller du några produkter i din order kommer du få en uppdaterad faktura från Klarna till din mail när returen är behandlad.
- Om du betalt via Klarna kan du själv logga in på Klarnas hemsida och pausa fakturan, oavsett om du returnerar hela eller delar av ordern.

Får jag tillbaka pengarna för paketinslagning vid en retur?
Nej, det får du inte.

Hur går jag till väga om jag vill göra ett byte?
Vi tillämpar inte bytesorder på cervera.se men du kan alltid byta i valfri Cerverabutik. Om du inte har en Cerverabutik nära kan du skicka tillbaka din vara till oss samt lägga en ny beställning. Vid retur via ombud tillkommer en avgift på 60 kr.

Reklamation
Cervera följer Konsumentverkets riktlinjer när det gäller reklamationer. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten och omfattar t ex inte fel som är orsakade av normalt slitage eller handhavande fel.
Skulle en produkt vara trasig eller felaktig, har du som kund möjlighet att reklamera varan inom 3 år tillsammans med ditt kvitto som bevis.

Du bör alltid meddela oss inom 2 månader efter att du upptäckt felet, men med fördel omgående. Det gör du enklast genom att vända dig till någon av våra butiker där säljarna kan hjälpa dig på snabbast sätt.
Ta med produkten till valfri butik tillsammans med ditt kvitto som bevis på vilken dag samt till vilket pris produkten är inhandlad hos oss på Cervera.

Har du köpt din vara på www.cervera.se men inte har möjlighet att kontakta en butik?
Vänligen kontakta kundservice via mejlformuläret med följande information så hjälper vi dig vidare på bästa sätt:
- Ordernummer
- Bilder på den defekta varan
- Kontaktuppgifter

Skötselråd

Här har vi samlat lite tips och råd om hur du tar hand om din produkt för att den ska hålla sig fin så länge som möjligt.
Hittar du inte det du söker är du välkommen att kontakta kundservice! 

STEKPANNOR

KOLSTÅL

En panna gjord av materialet kolstål har ofta ett handtag av extra starkt, härdat stål. Pannan är behandlad med bivax för att skyddas under frakt, och kan användas på alla värmekällor inklusive induktion. I dessa stekpannor kan du använda verktyg såsom plast, silikon och trä. 

Hur steker man in en kolstålspanna? 
Det första du ska göra med din kolstålspanna är att diska av bivaxbeläggningen med diskmedel, detta är den enda gång diskmedel ska användas. Torka av och börja instekning:   

- Se till att pannan är ren och torr. 
- Stryk ett tunt lager neutral olja i stekpannan, värm stegvis tills det börjar ryka.
- Stryk på flera lager olja i den heta stekpannan tills pannan blir svart.
- Låt pannan svalna och torka ur överbliven olja. Klart! 

Det fastnar hela tiden, vad ska jag göra? 
Råvaror kräver inte alltid en hög temperatur vid tillagning och det är viktigt att anpassa värmen utifrån vad man tillagar. Upplever du att det fastnar kan det vara så att matrester har bränt fast sedan tidigare det är alltså viktigt att diska den ordentligt mellan användningar. Du kan även prova att sänka temperatur och tillsätta mer olja eller fett. 

Hur förvarar jag min stekpanna bäst? 
Du förvarar din stekpanna bäst där den inte nöter mot något annat till exempel en annan stekpanna. Tips! du kan använda dig av handdukar, grytlappar eller stekpanneskydd för att skydda dina stekpannor.

GJUTJÄRN

Gjutjärn är ett naturligt och ett hållbart material, bra värmespridning och tål höga temperaturer samt alla olika verktyg såsom plast, silikon, trä och metall.
Denna stekpanna passar på alla värmekällor inklusive induktion och ugn (se till så att produkten bara har ugnssäkra delar)

Hur steker man in en gjutjärnspanna? 
Många gjutjärnspannor är redan förbehandlade så instekning är inte alltid nödvändigt. Men för att få en bra “naturlig” beläggning kan man steka in den innan användning. 

- Se till att pannan är ren och torr.
- Stryk på ett tunt (några droppar) lager olja
- Ställ stekpannan på hög värme på spisen alternativt i ugnen (se till så att produkten bara har ugnssäkra delar)
- Efter 10-15 minuter har oljan bränts in och produkten är klar att användas. 
- När du har stekt in din stekpanna är det viktigt att inte använda diskmedel vid rengöring, då försvinner den naturliga beläggningen som du precis skapat. Då behöver man steka in stekpannan igen. 

Det fastnar hela tiden, vad ska jag göra? 
Denna panna kräver mycket fett eller olja vid tillagning så var inte rädd för att tillsätta lite extra. Råvaror kräver inte alltid en hög temperatur vid tillagning och det är viktigt att anpassa värmen utifrån vad man tillagar. Upplever du att det fastnar kan det vara så att matrester har bränt fast sedan tidigare det är alltså viktigt att diska den ordentligt mellan användningar. Du kan även prova att sänka temperatur och tillsätta mer olja eller fett. Tips! Vill du rengöra din stekpanna grundligt kan du diska gjutjärnspannan med vatten och en diskborste, strö ett lager havssalt i gjutjärnspannan och ställ på spisen och sätt på medelvärme. Låt detta verka i 10-20 minuter och därefter skrubba saltet i stekpannan med hjälp av hushållspapper. Häll bort saltet och låt pannan svalna, efter detta kan du steka in stekpannan på nytt enligt ovan beskrivning. 

Min stekpanna har rostat, vad gör jag? 
Gjutjärnsstekpannor kan rosta vilket är på grund av att den är av materialet järn och därför inte ska vara utsatt för fukt under en längre period. Det är därför viktigt att torka den torr efter rengöring av stekpannan. Har det uppstått rost kan du använda en hårdare skrubb för att ta bort rosten, är det mycket rost så kan du behöva steka om stekpannan på nytt. 

Hur förvarar jag min stekpanna bäst? 
Du förvarar din stekpanna bäst där den inte nöter mot något annat till exempel en annan stekpanna. Tips! du kan använda dig av handdukar, grytlappar eller stekpanneskydd för att skydda dina stekpannor.

BELÄGGNINGAR

Stekpannor med beläggningar består oftast av olika material vilket kan vara ett non-stick, keramiskt eller emalj-material. Fördelarna med en beläggning är att du bara behöver använda lite fett vid stekning.Det rekommenderas att alltid använda verktyg av trä, plast eller silikon samt att handdiska alla dessa stekpannor för att beläggningens egenskaper ska hålla så länge som möjligt.  

Non-stick
Non-stick är en plastbeläggning av PTFE, till exempel Teflon eller liknande. Viktigt att tänka på är att värma upp stekpannan successivt då beläggningen kan ta skada av snabb temperaturväxlingar. 

Keramisk 
En keramisk beläggning består till största delen keramiska partiklar som bidrar till beläggningens slitstarka yta. Denna beläggningen klarar av högre värme men man ska vara försiktig med snabba temperaturväxlingar.

Emalj
Emalj är en beläggning du mestadels finner på pannor och kärl gjort i gjutjärn. Det täpper igen porerna på gjutjärnet vilket gör att stekpannan inte rostar och fettet inte lagras. Eftersom att det mestadels endast finns på gjutjärnspannor tål det hög temperatur men var varsam med snabba temperaturväxlingar för att bibehålla beläggningens egenskaper. 

Det fastnar hela tiden, vad ska jag göra? 
Det är oftas mat som har fastnat vilket gör att man upplever att det alltid bränner fast. Det är därför viktigt att vara noga med rengöring och använda diskmedel för att få bort tuffare fläckar. För hög temperatur kan också bidra till att mat fastnar, det är alltså viktigt att anpassa värmen utifrån vad man tillagar. Tips! Du kan använda dig av en lättare skrubb, den skadar inte beläggningen och får bort tuffare fläckar. 

Hur förvarar jag min stekpanna bäst? 
Du förvarar din stekpanna bäst där den inte nöter mot något annat till exempel en annan stekpanna. Tips! du kan använda dig av handdukar, grytlappar eller stekpanneskydd för att skydda dina stekpannor.

ROSTFRITT

Rostfria stekpannor har ingen beläggning med non-stick egenskaper och kräver att man har ganska mycket fett under stekning. Fördelar är att denna stekpanna klarar av matlagning med höga temperaturer och snabba temperaturväxlingar. 

Det fastnar hela tiden, vad ska jag göra? 
Det som är viktigt med en stekpanna i rostfritt är att använda mycket fett och tålamod. Se även till att alltid anpassa värmen efter vad du tillagar. Många råvaror upplevs fastna vilket kan vara för att porerna/ fibrerna inte har stängt sig, detta gäller mestadels kött och ägg. När porerna/ fibrerna har stängt sig kommer maten lossna av sig själv och du behöver inte peta med en stekspade. Se alltid till så att din stekpanna är ren ofta fastnar det om man inte rengjort den tillräckligt innan användning. 

Hur rengör jag min stekpanna? 
Grovrengöring är bra för att få bort eventuella matrester som har fastnat. Det gör du genom att skrubba rent den men svinto, grov borste eller hett vatten och diskmedel.  

Hur förvarar jag min stekpanna bäst? 
Du förvarar din stekpanna bäst där den inte nöter mot något annat till exempel en annan stekpanna. Tips! du kan använda dig av handdukar, grytlappar eller stekpanneskydd för att skydda dina stekpannor.

 

BESTICK

Bestick är något du stoppar i munnen varje dag, så satsa på kvalitet. Det är viktigt att besticken kan rengöras ordentligt och att de känns bra att äta med. Stålbestick märkta med 18/10 eller 18/8 håller hög stålkvalitet och kommer inte nötas på många år. Se till att besticken även är polerade mellan pinnarna på gaffeln – har det fuskats där så samlas lätt bakterier, även efter diskning. 

Specialbestick
Grillbestick - har vanligtvis vassa tandade knivar som enkelt skär igenom köttbitar och grillade råvaror. Det är inte ovanligt att handtagen på grillbestick är tillverkade i trä, men det rör design snarare än funktion.

Dessertbestick - är mindre än vanliga matbestick och kan även användas till förrätter eller som barnbestick. 

Fiskbestick - Fiskknivar har klassiskt ett bredare blad som ska underlätta att lyfta filén från fiskens skrov. Det hindrar dig inte från att duka med fiskbestick även om du serverar benfri fisk. Den rundade formen tillför ett organiskt element på matbordet.

Hur tar jag hand om mina bestick?
-Diska besticken så snart som möjligt efter användning, och skölj alltid av dem innan du sätter dem i diskmaskinen
-Handdiska bestick med träskaft
-Undvik att låta bestick ligga i blöt med direktkontakt mot andra bestick, det kan bilda galvanism som ger fläckar
-Vänta tills besticken är helt torra innan du lägger tillbaka dem i lådan
-Bestick som ligger löst i besticklådan kommer med tiden att få repor så bevara gärna dina finare bestick i originalkartongen
-Använd ett skonsamt putsmedel om besticken har blivit fläckiga


GLAS

På Cervera har vi glas för alla tillfällen. De flesta av våra glas går att maskindiskas.
Det är viktigt att kolla materialspecifikationen innan rengöring så inte glasen skadas.
Om ditt glas är pläterat i guld eller silver, eller har tryck, bör dem handdiskas.
Nedan kommer exempel på olika glas, och hur de bör hanteras för lång hållbarhet.
Det finns fler glas som ingår i dessa kategorier, vid frågor, vänligen kontakta Kundservice eller närmsta butik.

Glas som tål varm dryck:
-EVA SOLO - Dricksglas
Material: Borosilikatglas
Tål maskindisk

-ROSENDAHL - Grand Cru Vattenglas
Material: Blyfritt glas
Tål maskindisk

-HOBSTAR 
Material: Tillverkat i härdat glas med en viss tyngd som gör att de tål att användas. 
Tål maskindisk

Munblåsta glas: 
-ORREFORS - Difference 
Material: Munblåst kristall
Handdisk

-ORREFORS - Nobel 
Material: Munblåst kristall
Handdisk

-KOSTA BODA - Chateau
Material: Munblåst glas
Handdisk

Glas med tryck/beläggning:
-TABLE TOP STORIES - Romance 
Material: Silverdekor eller gulddekor i 14 karats guld
Handdisk

-CAROLINA GYNNING
Material: Kristall med tryck
Handdisk

-KOSTA BODA – Sara Woodrow
Material: Glas med tryck
Handdisk
 
Glas som tål maskindisk:
-ORREFORS - More 
Material: Maskinblåst kristallglas
Tål maskindisk

-ORREFORS - Pulse 
Material: Maskinblåst kristallglas
Tål maskindisk

-KOSTA BODA - Bruk 
Material: Glas
Tål maskindisk

-TABLE TOP STORIES - Celebration 
Material: Glas - Kristall, fri från bly och kadmium
Tål maskindisk, hanteras varsamt

-TABLE TOP STORIES - Rumours 
Material: Kristall, fri från bly och kadmium
Tål maskindisk, hanteras varsamt

-RIEDEL
Material:  Maskinblåst kristallglas
Tål maskindisk

-ROSENDAHL - Grand Cru servisglas 
Material: Blyfritt glas
Tål maskindisk

-SCHOTT ZWIESEL- Air 
Material: Kristall - Bly-/bariumfri och utan kemikalier
Tål maskindisk, högst 50 grader

-SCHOTT ZWIESEL- Air Sense
Material: Miljövänlig produktion. Bly-/bariumfri och utan kemikalier
Tål maskindisk, högst 50°C

-IITTALA - Essence 
Material: Glas
Tål maskindisk

-IITTALA - Kastehelmi 
Material: Glas
Tål maskindisk

PORSLIN 

Vi kommer i kontakt med olika former av porslin varje dag. Det kan vara alltifrån koppen vi använder till morgonkaffet, soppskålen vi äter lunch ur eller finservisen vi plockar fram till helgens festligheter. Ordet porslin hänvisar egentligen till flera olika typer av material men som alla består av kaolin, fältspat och kvarts. Genom att blanda de olika beståndsdelarna på olika sätt kan man skapa material med olika egenskaper och utseende. Porslinet härstammar ursprungligen från Kina (porslin heter till och med ”china” på engelska) där man har skapat porslin i olika former i över 10 000 år.

Skötselråd och husmorsknep
Precis som med alla förbrukningsföremål måste man sköta om sitt porslin för att det ska hålla länge. Här hittar du några bra tips som förlänger livslängden på ditt porslin:

- Tänk på att skölja av ditt porslin direkt efter måltiden då matrester som lämnas kvar på porslinet kan missfärga känslig dekor. Det är extra viktigt när du har ätit mat med starka syror, till exempel äpple och citron.

- Har du fått vidbränd mat på dina ugnssäkra formar så kan du ta bort det genom att blötlägga dem i vatten blandat med lite diskmedel. Efter cirka 30 minuter kan du diska bort resterna. Använd aldrig skurmedel, stålull eller liknande då det repar glasyren och godset kan bli slitet och matt.

- Om du får svarta streck på dina tallrikar så är det oftast metall från rostfritt stål, alltså från dina bestick. Dessa kan i många fall putsas bort med universalmedel som Vim eller rengöringsmedel för keramikhällar. Använd alltid skölj- eller spolglansmedel om du diskar i maskin så blir porslinet mindre känsligt för metallmärken.

- Ta bort beläggningar efter till exempel kaffe eller te genom att blanda 2-3 matskedar citronsyra med maskindiskmedlet. Är beläggningen hårdare kan du blanda maskindiskmedel och vittvättmedel i hett vatten (1/2 deciliter pulver per liter vatten). Häll i lösningen i godset och låt det stå i ett par timmar, diska och skölj väl.

- Försök att inte skjuta in tallrikarna över varandra när du ställer in dem i köksskåpet – det är den absolut största orsaken till repor i glasyren!

- Värm aldrig ditt porslin i mikrovågsugnen om det är dekorerat med någon form av metall. Metallen kan reagera med att spraka och blixtra.

Lär dig mer om några av de vanligaste typerna av porslin genom att läsa Cerveras porslinsskola. 

 

Tävlingar

Tävlingarna är inte sponsrade eller organiserade av Instagram utan anordnas av Cervera AB. Du som tävlar måste ha fyllt 18 år och vara bosatt i Sverige. Bidragen bedöms efter kreativitet av personal från Cervera AB. Vinnaren presenteras i en kommenterar i tävlingsinlägget och kontaktas sedan via DM på Instagram. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. 

Önskelistan

Hur skapar jag en önskelista?

För att kunna skapa en önskelista behöver du skapa ett konto/ vara inloggad som medlem med mejl och lösenord.

1. Välj ut dina favoriter bland våra produkter och lägg dem i önskelistan.
Detta gör du antingen genom att trycka på 'hjärtat' som finns på produktbilderna eller 'lägg i önskelista' som finns under 'lägg i varukorgen'.

När alla artiklar är valda finner du alla sparade produkter högs upp i högra hörnet på hemsidan under fliken 'Önskelista'.

2. Aktivera din lista genom att gå in på fliken Önskelista och tryck på ”Spara”. Lägg till namn, slutdatum, och om du önskar bild och/eller beskrivning.

3. Om du vill addera ytterligare artiklar i sparad önskelista, gör du detta genom att söka upp produkten och följ steg 1, gå sedan in på fliken ”Önskelista” och tryck på ”Lägg i sparad”.

4. När du är nöjd med din lista kan du dela din önskelista genom att gå till ikonen ”dela”, där får du alternativet att kopiera eller skicka länken.


Nu kan dina gäster köpa presenter och bocka av dem från önskelistan. Den är tillgänglig från alla våra butiker eller via en delbar länk på Cervera.se. För att handla i butik behöver gästen uppge önskelistans ID alternativt namnet på Önskelistan.

Hur kan du som gäst köpa produkter på önskelistan?
Via www.cervera.se
- Shoppa via länken du får från skaparen av önskelistan.
- Lägg artikel i varukorgen, artikeln/artiklarna bockas av automatiskt vid genomfört köp.

Via butik
- Uppge önskelistans ID alternativt namnet på Önskelistan så registrerar butikssäljaren köpet i kassan.


Hur gör jag om jag glömt att registrera köpet i kassan?
- Skicka in ditt kvitto som styrker att produkten är köpt hos oss på Cervera till kundservice via mejlformuläret. Då bockar vi av artikeln som köpt.

- Du kan även gå in i valfri Cerverabutik och göra detta i butik. Glöm inte ta med ditt kvitto.

Hur delar jag listan till mina gäster?
Länken hittar du på ikonen ”Dela” när du är inne i önskelistan.

Kan jag lägga till eller ta bort produkter i efterhand?
Ja, det kan du göra via. Öppna önskelistan och tryck på ändra.

Kan jag ha flera önskelistor samtidigt?
Ja, om du vill addera artiklar i önskelistorna väljer du sedan detta på ”Lägg i sparad” och väljer listan dem ska adderas i.

Kan jag ändra slutdatum på min önskelista?
Nej, detta är inte möjligt att justera i efterhand.

Cervera Vintage

Vad är Vintage?
Vi på Cervera tror på kvalitet och återbruk. Vi köper därför in och säljer vidare Vintageobjekt av högsta kvalitet som har sin hemvist i kök och matplats.

Dessa fynd kan du hitta du här: https://www.cervera.se/vintage/

Sitter du på en egen skatt som förtjänar ett nytt hem? Fyll i vårt värderingsformulär 

Kan jag returnera en Vintage produkt?
Ja, du har 14 dagars öppet köp och kan genomföra en retur genom att höra av dig till kundservice genom mejlformulär eller telefon. Då skickar vi dig en fraktsedel för att skicka tillbaka paketet, en returavgift på 60kr tillkommer.

Får vi bjuda på en kaka?

För att ge dig bästa tänkbara upplevelse på denna sida, använder vi oss av så kallade cookies (kakor). Det är små textfiler som sparas i din dator eller telefon och ger oss information om hur du använder vår sida och hjälper oss att förbättra oss. Om du fortsätter in på sidan tillåter du detta.

Här kan du läsa mer om cookies