Fri frakt till butik | Öppet köp t.o.m. 12/1
Villkor

Vill du visa priser med eller utan moms?

Kundservice

Välkommen att kontakta oss på Cervera Kundservice. 
Vill du prata med någon butik hittar du öppettider och kontakt HÄR. Se nedan för svar på de vanligaste frågorna. 

 

 

Kundservice
Mån 10:00-18:00
Tis 08:00-18:00
Ons 08:00-18:00
Tors 08:00-18:00
Fre 08:00-18:00

Telefon: 08-630 94 00
kundservice@cervera.se

Avvikande öppettider
9/12 10:00-16:00
12/12 08:00-15:45
14/12 11:00-14:00
15/12 11:00-14:00

 

 

Huvudkontor
Mån 10:00-17:00
Tis 08:00-17:00
Ons 08:00-17:00
Tors 08:00-17:00
Fre 08:00-17:00

Banérgatan 16, 115 22 Stockholm
Telefon: 08-630 94 00 
info@cervera.se

Betalfrågor Klarna
Telefon: 08-120 120 10
E-post: Hitta din fråga här!

Press och samarbeten
Felicia Hammar, felicia.hammar@cervera.se 

Kundservice

Frågor & Svar

Beställning och Betalning

Hur vet jag att min order har gått igenom?
En orderbekräftelse skickas till dig på den mailadress du skrev in vid beställning. Får du ingen orderbekräftelse, vänligen kontakta kundservice@cervera.se. Dubbelkolla gärna att den inte hamnat i din skräppost.

Kan jag ändra eller makulera min order?
Vi kan oftast inte avbryta eller makulera en order men kontakta oss direkt efter att ordern är lagd på kundservice@cervera.se eller 08-630 94 00 så kikar vi på hur långt din order har kommit i processen. Har den gått igenom alla våra system kan vi tyvärr inte avbryta den. Just nu har vi öppet köp tom 12/1 2020. 

Kan jag lägga till eller byta produkter i min beställning?
Vi kan aldrig göra en ändring eller komplettera i en redan lagd order. Önskar du lägga till fler varor behöver du lägga en ny order med de varor du önskar. 

Hur handlar jag?
Logga in på Cervera.se om du är kundklubbsmedlem för att se kundklubbserbjudanden och dina personliga erbjudnanden på ”Mitt Cervera”.
Se mer under Cerveras Kundklubb 

- Välj de varor du vill handla och lägg dem i varukorgen.
- Gå till kassan.
- Ev rabattkod fylls i steg 1 under din varukorg. 
- Fyll i dina personliga uppgifter.
- Välj leveranssätt.
- Välj Betalsätt. Här registrerar du ev presentkort. 

Vänligen dubbelkolla att presentkort och rabatter har gått igenom innan du bekräftar din order så att du inte betalar för mycket.

- Kontrollera att all information är korrekt och bekräfta ditt köp. 
- Orderbekräftelsen skickas via mail inom några minuter.
- När din order är packad kommer ditt kvitto via mail och ev. din faktura från Klarna i ett separat mail.

Kan jag välja att leveransen skickas till en alternativ adress?
Ja, det går bra. Du kan välja att få din order levererad till en alternativ adress. Välj då ”Annan leveransadress” i steg 4 i kassan.


BETALNING

Hur fungerar det när jag beställer med faktura?
När vi skickar din order från vårt lager får du en faktura via mail till mailadressen du uppgav när du gjorde din beställning.

- Standardfakturan har betalninngsvillkor på 14 dagar, ingen fakturaavgift tillkommer.
- Vid kampanjfaktura tillkommer det fakturaavgifter som uppges i kassan. 

Se mer under "Villkor".
Har du frågor om din faktura vänligen kontakta Klarna på 08- 120 120 10. 

Jag vill betala med faktura men får inte upp det alternativet i kassan. Hur gör jag?
Om du inte får upp önskat betalsätt i kassan behöver du kontakta Klarna på 08-120 120 10 för mer information.

Jag vill lägga en företagsbeställning:
Självklart går det bra. Du kan läsa mer här: https://www.cervera.se/foretagsorder/ 

Var betalar jag med mitt presentkort i kassan?
Det gör du i steg 4 

image.png

Kundklubb

Att vara medlem hos Cervera är helt kostnadsfritt och har många fördelar

Vad är förmånerna i Cerveras Kundklubb?
- Glasgaranti.
- Tallriksgaranti
- Rabatt på knivslipning.
- 30 dagars prova på-garanti på alla Anders Petter-produkter.
- Förmånliga medlemspriser och erbjudanden.
- Förhandsinformation, inbjudningar till medlemsevent och kurser.

Mer information hittar du här.

Var blir jag medlem?
Du kan bli medlem i butik eller online.
Om du blir medlem i en av våra butiker och ska handla på cervera.se för första gången måste du skapa ett webbkonto. Det gör du här.

Hur använder jag en rabattkod eller ett personligt erbjudande jag har?
För att ta del av klubberbjudanden måste du vara inloggad på Mitt Cervera. Det gör du i högra hörnet på cervera.se. Lägg allt du vill handla i din varukorg och gå till kassan.
Under din varukorg finns 2 val:

1. Har du ett personligt erbjudande, klicka på "Lägg till" Cervera Club-erbjudande
2. Har du ev. en rabattkod, skriv in din rabattkod i rutan "Ange ev. rabattkod". Klicka på "Lägg till".

570x324_pe_2.jpg

Kan jag kombinera rabattkoder och presentkort?
Ja, presentkort är ett betalmedel och fylls i steget "betalning". 

image.png

Leverans

LEVERANSTID

Du kan läsa mer om alla våra leveranssätt här: https://www.cervera.se/frakt-och-leverans/ 

Hur lång leveranstid är det om jag beställer på cervera.se?
- Till postombud, ca 1-3 arbetsdagar. 
- Hemleverans , ca 1-3 arbetsdagar. 
- Hämta i butik.

1. Om alla dina produkter finns i butiken plockar säljarna ihop din order samma dag som du lägger beställningen. 
2. Om en eller flera varor saknas i din valda butik så skickas din order från vårt centrallager. Leveranstiden blir då något längre, ca 2-5 arbetsdagar. Leveranstid framgår i kassan innan du slutför ditt köp.

LEVERANS TILL OMBUD
Kan jag spåra min order som skickas till ombud?
Har du valt leverans till postombud får du ett mejl när leveransen är på väg med ett spårningsnummer samt en länk till distributörens webbplats där du kan följa försändelsen. Det kan ta upp till 12 timmar innan länken blir aktiv.

Vi rekommenderar att du laddar ner PostNords app så du enkelt kan följa din leverans och hämta din order med mobilt BankID.

Hämta hos ombud:
När ditt paket finns att hämta får du ett sms till det angivna mobilnumret med information om vart du kan hämta ditt paket samt ett kollinummer som du uppger hos ombudet. Ta med giltig legitimation.

Vilket ombud som ditt paket kommer till baseras på ditt postnummer. 

Kan någon annan hämta mitt paket?
Ja, ta med både beställarens samt din egen legitimation.

I PostNords app kan du ändra så att någon annan kan hämta ditt paket med en streckkod eller spårningsnumret utan legitimation. Det ändras i appen med hjälp av ditt BankID. 

Hur länge ligger paketet kvar hos ombudet?
Paketet ligger kvar hos ombudet i 14 dagar innan det går i retur. Vid outhämtat paketet tillkommer en avgift på 250 kr.

Jag har inte fått mitt paket, vad gör jag?
Om du inte kan se någon uppdatering i länken inom några dagar, eller om leveranstiden har blivit längre än beräknad, vänligen kontakta kundservice@cervera.se så hjälper vi dig vidare.


LEVERANS TILL BUTIK
Kan jag spåra min order som jag gjort på cervera.se som ska hämtas i butik?
Nej, det kan du inte. Du kommer få en avisering så snart paketet finns att hämta.

Hämta i butik:
Du får en avisering när paketet finns att hämta i vald Cerverabutik.

På din orderbekräftelse står det inte vald butik, det kan du se på ditt kvitto som kommer i samband med att paketet är på väg.

Kan någon annan hämta mitt paket?
Ja, ta med både beställarens samt din egen legitimation.

Hur länge ligger paketet kvar hos ombudet?
Paketet ligger kvar i butiken i 14 dagar, vill du förlänga tiden, vänligen kontakta den aktuella Cerverabutiken. 


LEVERANS MED 
BUDBEE
Kan jag spåra min order som jag gjort på cervera.se som skickas med Budbee?
Först när du fått ett sms från Budbee kan du spåra din leverans. 

Vad händer om jag inte är hemma vid leverans?
Om du inte är hemma vid leveranstillfället kommer du att få ett sms om att leveransen misslyckades med en länk där du kan boka om din leverans.
Du kan välja att få ditt paket levererat utanför dörren i trackinglänken du får i SMS:et från Budbee. Då är det du som är ansvarig för ditt paket.

Kan jag önska leverans på en specifik tid?
När du fått ett sms med din planerade leveransdag kan du i vissa fall få erbjudande om att köpa ett mer specifikt tidsfönster samt ändra dag. Beroende på storlek på paketet och vart det ska levereras så ser möjligheterna olika ut.

Vänligen notera att Budbee endast levererar i Borås, Eskilstuna, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Linköping, Malmö, Norrköping, Stockholm, Södertälje, Uppsala, Västerås och Örebro.

 

LEVERANS MED AIRMEE KVÄLLSLEVERANS
Vi erbjuder hemleverans redan samma kväll som du lägger ordern, med Airmee vardagar mellan kl 17:00-22:00 om du lägger din beställning senast 08:00 på Cervera.se.

Du kommer få ett sms från Airmee med en länk där du kan spåra din leverans i realtid. Genom länken kan du fylla i t.ex. portkod samt kontakta Airmee vid frågor eller funderingar.

Om du inte är hemma vid leverans kan välja att få paketet lämnat utanför dörren. Då är du ansvarig för paketet när paketet är lämnat utanför din dörr.

Logga in

Jag kan inte logga in:
Detta kan bero på olika faktorer:

- Har du blivit medlem i en av våra butiker och ska handla på cervera.se för första gången behöver du först skapa ett webbkonto. Det gör du här.

-Om du inte har registrerat din mail tidigare kommer du inte kunna skapa ett webbkonto. Kontakta oss på kundservice@cervera.se så hjälper vi dig vidare.

- Det kan också vara så att du önskat att inte ta emot mejl. Vänligen kontakta oss så hjälper vi dig att "låsa" upp din mejladress.

Jag kommer inte ihåg mitt lösenord:
Du kan skapa ett nytt lösenord genom att trycka på ”Logga in” i högra hörnet på startsidan och sedan ”Glömt lösenord”.

- Kontrollera att du angivit rätt mejladress samt att länken inte har hamnat i din skräppost. 

- Eller försök gärna i en annan webbläsare eller på en annan enhet.

Kan du fortfarande inte logga in, vänligen kontakta kundservice på kundservice@cervera.se så hjälper vi dig vidare.

Skriv gärna med följande:
- Vilken mailadress du försöker logga in med.
- Skärmdump på felmeddelandet.
- Vilken enhet, tex telefon eller dator
- Vilken webbläsare du använder.

Paketinslagning

Hur gör jag att få mina paket inslagna online?

- Lägg det du önskar handla i varukorgen och gå till kassan.
- Klicka på Lägg till under din varukorg. Nu blir alla paket i varukorgen inslagna. I kassan kommer det dyka upp rosa paket. vid varje produkt som symboliserar detta.

Tryck på INFO för att läsa mer. 

image.png

Om du inte vill att alla varor ska slås in, klickar du på paketsymbolen bredvid produkten, och avaktiverar paketinslagningen för just den produkten. 

Om antalet är fler än 1 för någon produkt,  kan du välja 1 paket eller att få alla produkter inslagna. Även detta kan du ändra genom att klicka på paketsymbolen bredvid produkten.

image.png

Efter betalning när orderbekräftelsen visas, har du möjlighet att välja papper och lägga till ett personligt meddelande.
Klicka bara på Välj papper och lägg till kort, så finns det möjligheter att göra ditt paket extra fint.

Vänligen notera att denna tjänst är aktiv i 2 timmar, sedan väljs av Cervera utvalt papper. Om paketet skickas till annan adress än fakturaadressen så bifogas ingen följesedel.

Vad händer om jag inte väljer papper inom 2 timmar?
Då blir valet Cerveras standardpapper. Det går inte att ändra i efterhand.

Kan jag välja papper om jag beställer online?
Ja, det kan du. Vi erbjuder allid flera olika papper vid beställning online. Papper väljer du efter du har genomfört ditt köp. Då kan du även bestämma text på ett kort som kommer till ditt paket.

Vad kostar paketinslagning?
29 kronor

Får jag tillbaka pengarna för inslagningen om jag vill returnera det jag beställt?
Nej, du får inte tillbaka pengarna för din beställda paketinslagning. 

När jag får en vara på köpet, går det att få den inslagen i samma paket?
Nej, detta går inte för tillfället. Det blir två separata paket. 

Presentkort

Kan jag betala med presentkort på www.cervera.se?
Du kan betala med presentkort både i valfri Cerverabutik och på cervera.se.

Kan jag kombinera rabattkoder och presentkort?
Ja, presentkort är ett betalmedel och fylls i steg 4 "betalning".
*Rabattkod eller personligt erbjudande fylls i kassan under varukorgen.

Mitt presentkort har gått ut kan jag förlänga det?
Nej, tyvärr inte. Du kan inte förlänga ett utgånget presentkort eller lösa in presentkort mot kontanter.

Vart fyller jag i mitt presentkortsnummer när jag handlar på www.cervera.se?
Du fyller i ditt presentkortsnummer samt säkerhetskod i steg 4, betalning, i kassan genom att klicka upp presentkort.

- Presentkortsnumret anges med 16 siffror. 
- Säkerhetskoden hittar du på baksidan av ditt presentkort bakom en ruta som behöver skrapas fram.
- Du kan använda flera presentkort vid samma köp.

Vart kan jag köpa presentkort?
Presentkort finns att köpa i valfri Cerverabutik eller hos någon av våra återförsäljare.
Vill du beställa ett presentkort kan du enkelt köpa det via vår partner Gogift.

Hur länge är Cerveras presentkort giltiga?
Våra presentkort har en giltighetstid på 3 år från inköpsdatum.

Vart kan jag kolla saldo och giltighetstid?
Du kan se ditt saldo samt giltighetstid på ditt presentkort på cervera.se här eller i någon av våra Cerverabutiker.

Prisgaranti

Vad innebär prisgarantin?
Om du inom 30 dagar hittar en produkt till ett lägre pris hos en annan aktör kan du få samma pris även hos oss.

Vilka utvalda produkter ingår i Cerveras prisgaranti?
Produkterna som ingår i vår Prisgaranti hittar du här.

Måste styrka konkurrentens pris:
Du behöver styrka att konkurrentens pris är lägre än vårt, t.ex. med ett foto, länk, en annons eller annat försäljningsmaterial. 

Hur tar jag del av prisgarantin i valfri Cerverabutik eller på cervera.se?
Gå till valfri Cerverabutik och visa dokumentation som styrker det lägre priset. Vi ger dig samma pris för produkten direkt i butiken.

Vill du handla online kontaktar du kundservice via mail på kundservice@cervera.se. Du behöver även då bifoga dokumentation som styrker det lägre priset.

Har du redan köpt din produkt och hittat ett lägre pris inom 30 dagar?
Gå till valfri butik och visa dokumentation som styrker det lägre priset hos annan aktör. Du behöver uppvisa kvittot på köpet som visar inköpspris och inköpsdatum hos oss för att få mellanskillnaden tillbaka. Har du köpt varan på cervera.se har du fått kvittot digitalt via mail.

Hur får jag tillbaka mellanskillnaden om jag handlat online:
Vi kontrollerar och verifierar priset och betalar tillbaka mellanskillnaden om dokumentationen är korrekt och aktuell. Vi mailar dig när det är klart.
Återbetalning sker inom 14 dagar på samma sätt som du betalade ditt köp.

Kan Kundservice hjälpa dig om varan är köpt i en Cerverabutik?
Nej, vi har endast möjlighet att kreditera köp som är gjorda på cervera.se.

Produktåterkallelser

Återkallelse av Anders Petter - Backaryd - Rostfri - Kockkniv 20 cm, Kockkniv 25 cm, Brödkniv samt Allkniv. 

För Cervera är produktkvalitet och säkerhet av högsta prioritet och därför har vi beslutat att återkalla Anders Petter - Backaryd - Rostfri - Kockkniv 20 cm, Kockkniv 25 cm, Brödkniv samt Allkniv som sålts i våra butiker. Återkallelsen gäller artiklar med artikelnummer 9968, 9967, 9963, 35363 och 10793 som sålts under perioden 2006-12-04 - 2014-10-04.

Vi har fått kännedom om att det finns fall då kniven gått sönder och knivbladet brutits av vid handtaget. Det finns inga rapporter om att någon kommit till skada av produkten.
Vi uppmanar dig som köpt produkten att sluta använda den samt lämna in den på valfri Cerverabutik för att få en ny kniv i ersättning. Vi beklagar eventuella besvär detta kan medföra.

Produkterna ser ut enligt nedan och är märkta med någon av nedan logotyper.

416x416produktåterkallelse-AP-01-09-2019_1.jpg

416x416logo.jpg

Rabattkod och Erbjudande

Vart hittar jag eventuella kundklubbserbjudanden eller rabattkoder jag har?
För att ta del av klubberbjudanden eller personliga erbjudanden måste du logga in på Mitt Cervera.
*Eventuella rabattkoder skickas via mail. 

Hur använder jag en rabattkod eller personligt erbjudande?
- Lägg allt du vill handla i din varukorg och gå sedan till kassan.
- Under din varukorg finns 2 val:

1. Har du ett personligt erbjudande, klicka på "Lägg till" Cervera Club-erbjudande
2. Har du ev. en rabattkod, skriv in din rabattkod i rutan "Ange ev. rabattkod". Klicka på "Lägg till".

570x324_pe_2.jpg

Hur ser jag att rabatten slagit igenom?
Det ser du under dina produkter i din varukorg.
Vänligen dubbelkolla innan du godkänner din beställning så att din rabattkod har slagit igenom så du inte betalar för mycket. 

Kan rabattkoder kombineras med andra erbjudanden?
Nej, rabattkoder kan inte kombineras med andra rabatter eller erbjudanden.
Övrig information om användning av rabattkod/erbjudanden framgår oftast tillsammans med utskicket av erbjudandet.

Retur och Reklamation

Hur långt öppet köp har Cervera?
Vi har alltid 30 dagars öppet köp* om inget annat framgår på kvittot. Detta gäller ordinarie priser och rea. *Just nu har vi öppet köp tom 12/1 2020.

Hur returnerar jag min order som jag lagt på cervera.se?
Det finns två sätt att returnera på:
1. Vill du returnera ordern i en av våra butiker är det fri returfrakt. 
Då tar du med din vara samt ditt digatala kvitto till butiken.

2. Vill du skicka tillbaka din order tillkommer en returavgift på 60 kr.

- Maila ditt ordernummer och namn till kundservice på kundservice@cervera.se.
- Vi mailar en returfraktsedel att fästa på paketet samt en returblankett att lägga i paketet.
- Kreditering sker så snart paketet är mottaget och returen är hanterad.
- Om du betalt via Klarna kan du själv logga in på Klarnas hemsida och pausa fakturan, oavsett om du returnerar hela eller delar av ordern.

Notera att du själv inte kan skicka tillbaka ditt paket till oss utan måste få en returfraktsedel från Cervera att fästa på ditt paket. Detta för att returen ska komma fram korrekt.

Hur blir jag återbetald vid en retur?
Återbetalning sker på samma sätt som du gjorde betalningen.
Har du inte betalt fakturan kommer den krediteras så snart returen är behandlad.

Vid betalfrågor kontakta alltid Klarna på 08-120 120 10.

Vad händer med min faktura vid en retur?
- Om du returnerar hela ordern kommer fakturan makuleras när returen är behandlad, du får bekräftelse via mail.
- Behåller du några produkter i din order kommer du få en uppdaterad faktura från Klarna till din mail när returen är behandlad.
- Om du betalt via Klarna kan du själv logga in på Klarnas hemsida och pausa fakturan, oavsett om du returnerar hela eller delar av ordern.

Får jag tillbaka pengarna för paketinslagning vid en retur?
Nej, det får du inte.

Hur går jag tillväga om jag vill göra ett byte?

Vi tillämpar inte bytesorder på cervera.se men du kan alltid byta i valfri Cerverabutik. Om du inte har en Cerverabutik nära kan du skicka tillbaka din vara till oss samt lägga en ny beställning. Vid retur via ombud tillkommer en avgift på 60 kr.

Reklamation:
Cervera följer Konsumentverkets riktlinjer när det gäller reklamationer. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten och omfattar t ex inte fel som är orsakade av normalt slitage eller handhavande fel.
Skulle en produkt vara trasig eller felaktig, har du som kund möjlighet att reklamera varan inom 3 år tillsammans med ditt kvitto som bevis.

Du bör alltid meddela oss inom 2 månader efter att du upptäckt felet, men med fördel omgående. Det gör du enklast genom att vända dig till någon av våra butiker där säljarna kan hjälpa dig på snabbast sätt. 
Ta med produkten till valfri butik tillsammans med ditt kvitto som bevis på vilken dag samt till vilket pris produkten är inhandlad hos oss på Cervera.

Har du köpt din vara på www.cervera.se men inte har möjlighet att kontakta en butik?
Vänligen kontakta kundservice på kundservice@cervera.se med följande information så hjälper vi dig vidare på bästa sätt:
-ordernummer
-bilder på den defekta varan
-kontaktuppgifter. 

Skötselråd

Här har vi samlat lite tips och råd om hur du tar hand om din produkt för att den ska hålla sig fin så länge som möjligt.
Hittar du inte det du söker så hör gärna av dig till oss! 

STEKPANNOR

Kolstål
En panna gjord av materialet kolstål har ofta ett handtag av extra starkt, härdat stål. Pannan är behandlad med bivax för att skyddas under frakt, och kan användas på alla värmekällor inklusive induktion. I dessa stekpannor kan du använda verktyg såsom plast, silikon och trä. 

Hur steker man in en kolstålspanna? 
Det första du ska göra med din kolstålspanna är att diska av bivaxbeläggningen med diskmedel, detta är den enda gång diskmedel ska användas. Torka av och börja instekning:   

- Se till att pannan är ren och torr. 
- Stryk ett tunt lager neutral olja i stekpannan, värm stegvis tills det börjar ryka.
- Stryk på flera lager olja i den heta stekpannan tills pannan blir svart.
- Låt pannan svalna och torka ur överbliven olja. Klart! 

Det fastnar hela tiden, vad ska jag göra? 
Råvaror kräver inte alltid en hög temperatur vid tillagning och det är viktigt att anpassa värmen utifrån vad man tillagar. Upplever du att det fastnar kan det vara så att matrester har bränt fast sedan tidigare det är alltså viktigt att diska den ordentligt mellan användningar. Du kan även prova att sänka temperatur och tillsätta mer olja eller fett. 

Hur förvarar jag min stekpanna bäst? 
Du förvarar din stekpanna bäst där den inte nöter mot något annat till exempel en annan stekpanna. Tips! du kan använda dig av handdukar, grytlappar eller dessa perfekta stekpanneskydd för att skydda dina stekpannor. Du hittar dem här. 

Gjutjärn
Gjutjärn är ett naturligt och ett hållbart material, bra värmespridning och tål höga temperaturer samt alla olika verktyg såsom plast, silikon, trä och metall.
Denna stekpanna passar på alla värmekällor inklusive induktion och ugn (se till så att produkten bara har ugnssäkra delar)

Hur steker man in en gjutjärnspanna? 
Många gjutjärnspannor är redan förbehandlade så instekning är inte alltid nödvändigt. Men för att få en bra “naturlig” beläggning kan man steka in den innan användning. 

- Se till att pannan är ren och torr.
- Stryk på ett tunt (några droppar) lager olja
- Ställ stekpannan på hög värme på spisen alternativt i ugnen (se till så att produkten bara har ugnssäkra delar)
- Efter 10-15 minuter har oljan bränts in och produkten är klar att användas. 
- När du har stekt in din stekpanna är det viktigt att inte använda diskmedel vid rengöring, då försvinner den naturliga beläggningen som du precis skapat. Då behöver man steka in stekpannan igen. 

Det fastnar hela tiden, vad ska jag göra? 
Denna panna kräver mycket fett eller olja vid tillagning så var inte rädd för att tillsätta lite extra. Råvaror kräver inte alltid en hög temperatur vid tillagning och det är viktigt att anpassa värmen utifrån vad man tillagar. Upplever du att det fastnar kan det vara så att matrester har bränt fast sedan tidigare det är alltså viktigt att diska den ordentligt mellan användningar. Du kan även prova att sänka temperatur och tillsätta mer olja eller fett. Tips! Vill du rengöra din stekpanna grundligt kan du diska gjutjärnspannan med vatten och en diskborste, strö ett lager havssalt i gjutjärnspannan och ställ på spisen och sätt på medelvärme. Låt detta verka i 10-20 minuter och därefter skrubba saltet i stekpannan med hjälp av hushållspapper. Häll bort saltet och låt pannan svalna, efter detta kan du steka in stekpannan på nytt enligt ovan beskrivning. 

Min stekpanna har rostat, vad gör jag? 
Gjutjärnsstekpannor kan rosta vilket är på grund av att den är av materialet järn och därför inte ska vara utsatt för fukt under en längre period. Det är därför viktigt att torka den torr efter rengöring av stekpannan. Har det uppstått rost kan du använda en hårdare skrubb för att ta bort rosten, är det mycket rost så kan du behöva steka om stekpannan på nytt. 

Hur förvarar jag min stekpanna bäst? 
Du förvarar din stekpanna bäst där den inte nöter mot något annat till exempel en annan stekpanna. Tips! du kan använda dig av handdukar, grytlappar eller dessa perfekta stekpanneskydd för att skydda dina stekpannor. Du hittar dem här. 

Beläggningar 
Stekpannor med beläggningar består oftast av olika material vilket kan vara ett non-stick, keramiskt eller emalj-material. Fördelarna med en beläggning är att du bara behöver använda lite fett vid stekning.Det rekommenderas att alltid använda verktyg av trä, plast eller silikon samt att handdiska alla dessa stekpannor för att beläggningens egenskaper ska hålla så länge som möjligt.  

Non-stick
Non-stick är en plastbeläggning av PTFE, till exempel Teflon eller liknande. Viktigt att tänka på är att värma upp stekpannan successivt då beläggningen kan ta skada av snabb temperaturväxlingar. 

Keramisk 
En keramisk beläggning består till största delen keramiska partiklar som bidrar till beläggningens slitstarka yta. Denna beläggningen klarar av högre värme men man ska vara försiktig med snabba temperaturväxlingar.

Emalj
Emalj är en beläggning du mestadels finner på pannor och kärl gjort i gjutjärn. Det täpper igen porerna på gjutjärnet vilket gör att stekpannan inte rostar och fettet inte lagras. Eftersom att det mestadels endast finns på gjutjärnspannor tål det hög temperatur men var varsam med snabba temperaturväxlingar för att bibehålla beläggningens egenskaper. 

Det fastnar hela tiden, vad ska jag göra? 
Det är oftas mat som har fastnat vilket gör att man upplever att det alltid bränner fast. Det är därför viktigt att vara noga med rengöring och använda diskmedel för att få bort tuffare fläckar. För hög temperatur kan också bidra till att mat fastnar, det är alltså viktigt att anpassa värmen utifrån vad man tillagar. Tips! Du kan använda dig av en lättare skrubb, den skadar inte beläggningen och får bort tuffare fläckar. 

Hur förvarar jag min stekpanna bäst? 
Du förvarar din stekpanna bäst där den inte nöter mot något annat till exempel en annan stekpanna. Tips! du kan använda dig av handdukar, grytlappar eller dessa perfekta stekpanneskydd för att skydda dina stekpannor. Du hittar dem här. 

Rostfritt
Rostfria stekpannor har ingen beläggning med non-stick egenskaper och kräver att man har ganska mycket fett under stekning. Fördelar är att denna stekpanna klarar av matlagning med höga temperaturer och snabba temperaturväxlingar. 

Det fastnar hela tiden, vad ska jag göra? 
Det som är viktigt med en stekpanna i rostfritt är att använda mycket fett och tålamod. Se även till att alltid anpassa värmen efter vad du tillagar. Många råvaror upplevs fastna vilket kan vara för att porerna/ fibrerna inte har stängt sig, detta gäller mestadels kött och ägg. När porerna/ fibrerna har stängt sig kommer maten lossna av sig själv och du behöver inte peta med en stekspade. Se alltid till så att din stekpanna är ren ofta fastnar det om man inte rengjort den tillräckligt innan användning. 

Hur rengör jag min stekpanna? 
Grovrengöring är bra för att få bort eventuella matrester som har fastnat. Det gör du genom att skrubba rent den men svinto, grov borste eller hett vatten och diskmedel.  

Hur förvarar jag min stekpanna bäst? 
Du förvarar din stekpanna bäst där den inte nöter mot något annat till exempel en annan stekpanna. Tips! du kan använda dig av handdukar, grytlappar eller dessa perfekta stekpanneskydd för att skydda dina stekpannor. Du hittar dem här. 

 

BESTICK

Bestick är något du stoppar i munnen varje dag, så satsa på kvalitet. Det är viktigt att besticken kan rengöras ordentligt och att de känns bra att äta med. Stålbestick märkta med 18/10 eller 18/8 håller hög stålkvalitet och kommer inte nötas på många år. Se till att besticken även är polerade mellan pinnarna på gaffeln – har det fuskats där så samlas lätt bakterier, även efter diskning. 

Specialbestick
Grillbestick - har vanligtvis vassa tandade knivar som enkelt skär igenom köttbitar och grillade råvaror. Det är inte ovanligt att handtagen på grillbestick är tillverkade i trä, men det rör design snarare än funktion.

Dessertbestick - är mindre än vanliga matbestick och kan även användas till förrätter eller som barnbestick. 

Fiskbestick - Fiskknivar har klassiskt ett bredare blad som ska underlätta att lyfta filén från fiskens skrov. Det hindrar dig inte från att duka med fiskbestick även om du serverar benfri fisk. Den rundade formen tillför ett organiskt element på matbordet.

Hur tar jag hand om mina bestick?
-Diska besticken så snart som möjligt efter användning, och skölj alltid av dem innan du sätter dem i diskmaskinen
-Handdiska bestick med träskaft
-Undvik att låta bestick ligga i blöt med direktkontakt mot andra bestick, det kan bilda galvanism som ger fläckar
-Vänta tills besticken är helt torra innan du lägger tillbaka dem i lådan
-Bestick som ligger löst i besticklådan kommer med tiden att få repor så bevara gärna dina finare bestick i originalkartongen
-Använd ett skonsamt putsmedel om besticken har blivit fläckiga


GLAS

På Cervera har vi glas för alla tillfällen. De flesta av våra glas går att maskindiskas.
Det är viktigt att kolla materialspecifikationen innan rengöring så inte glasen skadas.
Om ditt glas är pläterat i guld eller silver, eller har tryck, bör dem handdiskas.
Nedan kommer exempel på olika glas, och hur de bör hanteras för lång hållbarhet.
Det finns fler glas som ingår i dessa kategorier, vid frågor, vänligen kontakta Kundservice eller närmsta butik.

Glas som tål varm dryck:
-EVA SOLO - Dricksglas
Material: Borosilikatglas
Tål maskindisk

-ROSENDAHL - Grand Cru Vattenglas
Material: Blyfritt glas
Tål maskindisk

-HOBSTAR 
Material: Tillverkat i härdat glas med en viss tyngd som gör att de tål att användas. 
Tål maskindisk

Munblåsta glas: 
-ORREFORS - Difference 
Material: Munblåst kristall
Handdisk

-ORREFORS - Nobel 
Material: Munblåst kristall
Handdisk

-KOSTA BODA - Chateau
Material: Munblåst glas
Handdisk

Glas med tryck/beläggning:
-TABLE TOP STORIES - Romance 
Material: Silverdekor eller gulddekor i 14 karats guld
Handdisk

-CAROLINA GYNNING
Material: Kristall med tryck
Handdisk

-KOSTA BODA – Sara Woodrow
Material: Glas med tryck
Handdisk
 
Glas som tål maskindisk:
-ORREFORS - More 
Material: Maskinblåst kristallglas
Tål maskindisk

-ORREFORS - Pulse 
Material: Maskinblåst kristallglas
Tål maskindisk

-KOSTA BODA - Bruk 
Material: Glas
Tål maskindisk

-TABLE TOP STORIES - Celebration 
Material: Glas - Kristall, fri från bly och kadmium
Tål maskindisk, hanteras varsamt

-TABLE TOP STORIES - Rumours 
Material: Kristall, fri från bly och kadmium
Tål maskindisk, hanteras varsamt

-RIEDEL
Material:  Maskinblåst kristallglas
Tål maskindisk

-ROSENDAHL - Grand Cru servisglas 
Material: Blyfritt glas
Tål maskindisk

-SCHOTT ZWIESEL- Air 
Material: Kristall - Bly-/bariumfri och utan kemikalier
Tål maskindisk, högst 50 grader

-SCHOTT ZWIESEL- Air Sense
Material: Miljövänlig produktion. Bly-/bariumfri och utan kemikalier
Tål maskindisk, högst 50°C

-IITTALA - Essence 
Material: Glas
Tål maskindisk

-IITTALA - Kastehelmi 
Material: Glas
Tål maskindisk

PORSLIN 

Vi kommer i kontakt med olika former av porslin varje dag. Det kan vara alltifrån koppen vi använder till morgonkaffet, soppskålen vi äter lunch ur eller finservisen vi plockar fram till helgens festligheter. Ordet porslin hänvisar egentligen till flera olika typer av material men som alla består av kaolin, fältspat och kvarts. Genom att blanda de olika beståndsdelarna på olika sätt kan man skapa material med olika egenskaper och utseende. Porslinet härstammar ursprungligen från Kina (porslin heter till och med ”china” på engelska) där man har skapat porslin i olika former i över 10 000 år.

Skötselråd och husmorsknep
Precis som med alla förbrukningsföremål måste man sköta om sitt porslin för att det ska hålla länge. Här hittar du några bra tips som förlänger livslängden på ditt porslin:

- Tänk på att skölja av ditt porslin direkt efter måltiden då matrester som lämnas kvar på porslinet kan missfärga känslig dekor. Det är extra viktigt när du har ätit mat med starka syror, till exempel äpple och citron.

- Har du fått vidbränd mat på dina ugnssäkra formar så kan du ta bort det genom att blötlägga dem i vatten blandat med lite diskmedel. Efter cirka 30 minuter kan du diska bort resterna. Använd aldrig skurmedel, stålull eller liknande då det repar glasyren och godset kan bli slitet och matt.

- Om du får svarta streck på dina tallrikar så är det oftast metall från rostfritt stål, alltså från dina bestick. Dessa kan i många fall putsas bort med universalmedel som Vim eller rengöringsmedel för keramikhällar. Använd alltid skölj- eller spolglansmedel om du diskar i maskin så blir porslinet mindre känsligt för metallmärken.

- Ta bort beläggningar efter till exempel kaffe eller te genom att blanda 2-3 matskedar citronsyra med maskindiskmedlet. Är beläggningen hårdare kan du blanda maskindiskmedel och vittvättmedel i hett vatten (1/2 deciliter pulver per liter vatten). Häll i lösningen i godset och låt det stå i ett par timmar, diska och skölj väl.

- Försök att inte skjuta in tallrikarna över varandra när du ställer in dem i köksskåpet – det är den absolut största orsaken till repor i glasyren!

- Värm aldrig ditt porslin i mikrovågsugnen om det är dekorerat med någon form av metall. Metallen kan reagera med att spraka och blixtra.

Här hittar du fakta om några av de vanligaste typerna av porslin! 

 

Tävlingar

Tävlingarna är inte sponsrade eller organiserade av Instagram utan anordnas av Cervera AB. Du som tävlar måste ha fyllt 18 år och vara bosatt i Sverige. Bidragen bedöms efter kreativitet av personal från Cervera AB. Vinnaren presenteras i en kommenterar i tävlingsinlägget och kontaktas sedan via DM på Instagram. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Önskelistan

Hur skapar jag en önskelista?

1. Logga in på ”Mitt Cervera” skapa en önskelista och döp din lista till valfritt namn.

image.png

2. Aktivera din lista genom att sätta slutdatum på din önskelista. När önskelistan har aktiverats sparas den automatiskt. 
2.  Välj ut dina favoriter bland våra produkter och lägg dem i önskelistan genom att klicka på presentikonen.

image.png


3. När du är nöjd med din lista kan du dela din nskelista genom att gå till ikonen ”dela”, där får du alternativet att kopiera eller skicka länken.

image.png

Nu kan dina gäster köpa presenter och bocka av dem från önskelistan. Den är tillgänglig från alla våra butiker eller via en delbar länk på Cervera.se. För att handla i butik behöver gästen uppge önskelistans ID alternativt namnet på Önskelistan.

Hur kan du som gäst köpa produkter på önskelistan?
Via www.cervera.se
- Shoppa via länken du får från skaparen av önskelistan.
- Lägg artikel i varukorgen, artikeln/artiklarna bockas av automatiskt vid genomfört köp.

Via butik
- Butikssäljaren registrerar köpet i kassan. Artikeln/artiklarna bockas av automatiskt vid genomfört köp.

Hur gör jag om jag glömt att registrera köpet i kassan?
- Mejla in ditt kvitto som styrker att produkten är köpt hos oss på Cervera till kundservice@cervera.se. Då bockar vi av artikeln som köpt.

- Du kan även gå in i valfri Cerverabutik och göra detta i butik. Glöm inte ta med ditt kvitto.

Hur delar jag listan till mina gäster?
Länken hittar du på ikonen ”Dela” när du är inne i önskelistan.

Kan jag lägga till eller ta bort produkter i efterhand?
Ja, det kan du göra via. Öppna önskelistan och tryck på ändra.

Kan jag ändra slutdatum på min önskelista?
Nej, detta är inte möjligt att justera i efterhand.

Får vi bjuda på en kaka?

För att ge dig bästa tänkbara upplevelse på denna sida, använder vi oss av så kallade cookies (kakor). Det är små textfiler som sparas i din dator eller telefon och ger oss information om hur du använder vår sida och hjälper oss att förbättra oss. Om du fortsätter in på sidan tillåter du detta.

Här kan du läsa mer om cookies