Kundservice - Hur kan vi hjälpa dig?

Kundservice - Hur kan vi hjälpa dig?
Kundservice - Hur kan vi hjälpa dig?
Vill du veta status på din order?
Du kan följa den här: https://track.cervera.se/
Vi har problem med att orderbekräftelserna inte alltid kommer fram. Dubbelkolla gärna att den inte hamnat i din skräppost.

Vill du göra en retur?
Du vet väl om att du kan returnera gratis i alla våra butiker? Om du hellre vill skicka din retur till oss så kan du göra det genom att trycka här.
Vi tar ut en returavgift på 60 kr om du vill skicka din retur till oss.

Frågor & Svar

Beställning

Hur vet jag att min order har gått igenom?
En orderbekräftelse skickas till dig på den mailadress du skrev in vid beställning. Får du ingen orderbekräftelse, vänligen kontakta kundservice@cervera.se. Dubbelkolla gärna att den inte hamnat i din skräppost.

Kan jag ändra eller makulera min order?
Vi kan oftast inte avbryta eller makulera en order men kontakta oss direkt efter att ordern är lagd på kundservice@cervera.se eller 08-630 94 00 så kikar vi på hur långt din order har kommit i processen. Har den gått igenom alla våra system kan vi tyvärr inte avbryta den.
Kan jag lägga till eller byta produkter i min beställning?
Vi kan aldrig komplettera i en redan lagd order. Önskar du lägga till fler varor behöver du lägga en ny order med de varor du önskar.

Hur handlar jag?
Logga in på Cervera.se om du är kundklubbsmedlem för att se medlemserbjudanden och dina personliga erbjudnanden på ”Mina sidor”.
Se mer under Klubb Cervera
- Välj de varor du vill handla och lägg dem i varukorgen.
- Gå till kassan.
- Ev presentkort eller rabattkod fylls i fliken "Presentkort eller rabattkod" under din varukorg.
- Fyll i dina personliga uppgifter.
- Välj leveranssätt.
- Välj Betalsätt.

Vänligen dubbelkolla att presentkort och rabatter har gått igenom innan du bekräftar din order så att du inte betalar för mycket.

- Kontrollera att all information är korrekt och bekräfta ditt köp.
- Orderbekräftelsen skickas via mail inom några minuter.
- När din order är packad kommer ditt kvitto via mail och ev. din faktura från Klarna i ett separat mail.

Kan jag välja att leveransen skickas till en alternativ adress?
Ja, du kan välja leverans till en annan mottagare genom att i kassan välja "leverans till annan adress" och fylla i mottagarens uppgifter.

Betalning

Hur fungerar det när jag beställer med faktura?
När vi skickar din order från vårt lager får du en faktura via mail till mailadressen du uppgav när du gjorde din beställning.

- Standardfakturan har betalninngsvillkor på 30 dagar, ingen fakturaavgift tillkommer.
- Vid kampanjfaktura tillkommer det fakturaavgifter som uppges i kassan.

Har du frågor om din faktura vänligen kontakta Klarna på 08- 120 120 10.

Jag vill betala med faktura men får inte upp det alternativet i kassan. Hur gör jag?
Om du inte får upp önskat betalsätt i kassan behöver du kontakta Klarna på 08-120 120 10 för mer information.
Jag vill lägga en företagsbeställning:
Självklart går det bra. Du kan läsa mer här: https://www.cervera.se/foretagsorder/
Var betalar jag med mitt presentkort i kassan?
Presentkortnumret fylls i fliken "Presentkort eller rabattkod" under din varukorg.

Leverans

LEVERANSTID
Du kan läsa mer om alla våra leveranssätt här: https://www.cervera.se/frakt-och-leverans/
Hur lång leveranstid är
- Till postombud, 1-3 dagar
- Hemleverans, 1-3 dagar
- Hämta i butik, 2-4 dagar
1. Om alla dina produkter finns i butiken plockar säljarna ihop din order samma dag som du lägger beställningen. 
2. Om en eller flera varor saknas i din valda butik så skickas din order från vårt centrallager. Leveranstiden blir då något längre, 2-4 dagar. Leveranstid framgår i kassan innan du slutför ditt köp.

LEVERANS TILL OMBUD
Kan jag spåra min order som skickas till ombud?
Har du valt leverans till postombud får du ett mejl när leveransen är på väg med ett spårningsnummer samt en länk till distributörens webbplats där du kan följa försändelsen. Det kan ta upp till 12 timmar innan länken blir aktiv.

Vi rekommenderar att du laddar ner PostNords app så du enkelt kan följa din leverans och hämta din order med mobilt BankID.

Hämta hos ombud:
När ditt paket finns att hämta får du ett sms till det angivna mobilnumret med information om vart du kan hämta ditt paket samt ett kollinummer som du uppger hos ombudet. Ta med giltig legitimation.

Vilket ombud som ditt paket kommer till baseras på ditt postnummer.

Kan någon annan hämta mitt paket?
Ja, ta med både beställarens samt din egen legitimation.

I PostNords app kan du ändra så att någon annan kan hämta ditt paket med en streckkod eller spårningsnumret utan legitimation. Det ändras i appen med hjälp av ditt BankID.

Hur länge ligger paketet kvar hos ombudet?
Postnord: Paketet ligger kvar i 7 dagar innan det går i retur. Vid outhämtat paketet tillkommer en avgift på 250 kr.
Schenker: Paketet ligger kvar i 14 dagar innan det går i retur. Vid outhämtat paketet tillkommer en avgift på 250 kr.
Jag har inte fått mitt paket, vad gör jag?
Om du inte kan se någon uppdatering i länken inom några dagar, eller om leveranstiden har blivit längre än beräknad, vänligen kontakta kundservice@cervera.se så hjälper vi dig vidare.


LEVERANS TILL BUTIK
Kan jag spåra min order som jag gjort på cervera.se som ska hämtas i butik?
Nej, det kan du inte. Du kommer få en avisering så snart paketet finns att hämta.
Hämta i butik:
Du får en avisering när paketet finns att hämta i vald Cerverabutik.

På din orderbekräftelse står det inte vald butik, det kan du se på ditt kvitto som kommer i samband med att paketet är på väg.
Kan någon annan hämta mitt paket?
Ja, ta med både beställarens samt din egen legitimation.
Hur länge ligger paketet kvar i butiken?
Paketet ligger kvar i butiken i 14 dagar, vill du förlänga tiden, vänligen kontakta den aktuella Cerverabutiken.


LEVERANS MED BUDBEE
Kan jag spåra min order som jag gjort på cervera.se som skickas med Budbee?
Först när du fått ett sms från Budbee kan du spåra din leverans.

Vad händer om jag inte är hemma vid leverans?
Om du inte är hemma vid leveranstillfället kommer du att få ett sms om att leveransen misslyckades med en länk där du kan boka om din leverans.
Du kan välja att få ditt paket levererat utanför dörren i trackinglänken du får i SMS:et från Budbee. Då är det du som är ansvarig för ditt paket.
Kan jag önska leverans på en specifik tid?
När du fått ett sms med din planerade leveransdag kan du i vissa fall få erbjudande om att köpa ett mer specifikt tidsfönster samt ändra dag. Beroende på storlek på paketet och vart det ska levereras så ser möjligheterna olika ut.

LEVERANS MED AIRMEE
Leverans med Airmee sker direkt till ditt hem mellan 17:00-22:00.

Du kommer få ett sms från Airmee med en länk där du kan spåra din leverans i realtid. Genom länken kan du fylla i t.ex. portkod samt kontakta Airmee vid frågor eller funderingar.

Om du inte är hemma vid leverans kan välja att få paketet lämnat utanför dörren. Då är du ansvarig för paketet när paketet är lämnat utanför din dörr.

Reservation

Hur reserverar jag en vara i butik?
Under vald artikel finns alternativet ”Reservera i butik”. Välj därefter önskad butik och fyll i dina kontaktuppgifter. Du blir aviserad när din vara finns att hämta i butiken och betalningen sker på plats.
Hur länge reserveras min vara?
En reservation är undanlagd i 24 timmar, och avslutas därefter av butiken.
Kan jag förlänga min reservation
För att förlänga en reservation kan du kontakta butiken direkt, då kommer de kunna hjälpa dig med detta. Kontakta din Cervera-butik.

Rabattkoder och Erbjudanden

Vart hittar jag eventuella kundklubbserbjudanden eller rabattkoder jag har?
För att ta del av klubberbjudanden eller personliga erbjudanden måste du logga in på Mina sidor. Du hittar alla aktuella personliga erbjudanden och medlemserbjudanden under fliken Erbjudanden inne på Mina sidor.

Hur använder jag en rabattkod eller personligt erbjudande?
- Lägg allt du vill handla i din varukorg och gå sedan till kassan.
- Under din varukorg finns 2 val:
1. Har du ett personligt erbjudande, klicka på "Aktivera" Klubb Cervera erbjudanden.
2. Har du ev. en rabattkod, skriv in din rabattkod i rutan "Rabattkod". Klicka på "Lägg till".
Hur ser jag att rabatten slagit igenom?
Det ser du under dina produkter i din varukorg.
Vänligen dubbelkolla innan du godkänner din beställning så att din rabattkod har slagit igenom så du inte betalar för mycket.
Kan rabattkoder kombineras med andra erbjudanden?
Nej, rabattkoder kan inte kombineras med andra rabatter eller erbjudanden.
Övrig information om användning av rabattkod/erbjudanden framgår oftast tillsammans med utskicket av erbjudandet.
Min rabatt/presentkort är inte registrerat på orderbekräftelsen.
Orderbekräftelsen speglar inte din betalning utan där står ursprungspris för dina produkter. Vill du dubbelkolla så att din rabatt gått igenom kan du se totala summa på specifikationen hos Klarna. Där står det belopp du blir debiterad.

Presentkort

Kan jag betala med presentkort online?
Du kan betala med presentkort både i valfri Cerverabutik och på cervera.se.
Kan jag kombinera rabattkoder och presentkort?
Ja, det går bra att kombinera en rabattkod med ett presentkort, däremot så kan man inte kombinera en rabattkod med en annan rabattkod.
Vart fyller jag i mitt presentkortsnummer när jag handlar på cervera.se?
Du fyller i ditt presentkortsnummer samt säkerhetskod i kassan under fliken ”Presentkort” under din varukorg.
När du aktiverar ditt presentkort så kommer beloppet på att dras av från totalsumman på din beställning. Om värdet på presentkortet överstiger totalsumman på din beställning så sparas resterande belopp på ditt presentkort.
- Presentkortsnumret anges med 16 siffror.
- Säkerhetskoden hittar du på baksidan av ditt presentkort bakom en ruta som behöver skrapas fram.
- Du kan använda flera presentkort vid samma köp.

Vart kan jag köpa presentkort?
Presentkort kan köpas i alla våra butiker eller på Cervera.se. Online kan du välja att köpa både ett digitalt presentkort eller ett Swisha ett presentkort. Mer om våra olika presentkortsalternativ kan du läsa om här.
Hur länge är mitt presentkort giltigt?
Våra presentkort har en giltighetstid på 3 år från inköpsdatum.
Mitt presentkort har gått ut kan jag förlänga det?
Nej, tyvärr inte. Du kan inte förlänga ett utgånget presentkort eller lösa in presentkort mot kontanter.
Vart kan jag kolla saldo och giltighetstid?
Du kan se ditt saldo samt giltighetstid på ditt presentkort på cervera.se här.

Presentinslagning

Hur gör jag att få mina paket inslagna online?
Lägg det du önskar handla i varukorgen och gå till kassan.

Lägg till presentinslagning genom att trycka på paketsymbolen på artikelraden. Nu blir alla paket i varukorgen inslagna. I kassan kommer det dyka upp rosa paket. vid varje produkt som symboliserar detta.
Om du inte vill att alla varor ska slås in, klickar du på paketsymbolen bredvid produkten, och avaktiverar paketinslagningen för just den produkten.

Om antalet är fler än 1 för någon produkt, kan du välja 1 paket eller att få alla produkter inslagna. Även detta kan du ändra genom att klicka på paketsymbolen bredvid produkten.
Efter betalning när orderbekräftelsen visas, har du möjlighet att välja papper och lägga till ett personligt meddelande. Klicka bara på Välj papper och lägg till kort, så finns det möjligheter att göra ditt paket extra fint.
Vänligen notera att denna tjänst är aktiv i 2 timmar, sedan väljs av Cervera utvalt papper.
Vad händer om jag inte väljer papper inom 2 timmar?
Då blir valet Cerveras standardpapper. Det går inte att ändra i efterhand.

Kan jag välja papper om jag beställer online?
Ja, det kan du. Vi erbjuder alltid flera olika papper vid beställning online. Papper väljer du efter du har genomfört ditt köp. Då kan du även bestämma text på ett kort som kommer till ditt paket.

Vad kostar paketinslagning?
39 kronor.
Får jag tillbaka pengarna för inslagningen om jag vill returnera det jag beställt?
Nej, du får inte tillbaka pengarna för din beställda paketinslagning.
När jag får en vara på köpet, går det att få den inslagen i samma paket?
Nej, detta går inte för tillfället. Det blir två separata paket.
Kan jag skicka min present direkt till mottagaren?
Ja, det kan du. Fyll i mottagarens adress under Leverans i kassan. Om paketet skickas till annan adress än faktureringsadressen så skickas ingen följesedel i paketet.

Retur

Hur långt öppet köp har Cervera?
Vi har alltid 100 dagars öppet köp om inget annat framgår på kvittot. Detta gäller ordinarie priser och rea, på vintageprodukter erbjuder vi 14 dagars öppet köp. Som medlem i Klubb Cervera har du 365 dagars öppet köp.
Läs mer om våra köpvillkor.
Hur returnerar jag min order som jag lagt på cervera.se?
Det finns två sätt att returnera på:
1. Vill du returnera ordern i en av våra butiker är det fri returfrakt.
Då tar du med din vara samt ditt digitala kvitto till butiken. Du blir återbetald på samma sätt som du har betalat.
2. Vill du skicka tillbaka din order tillkommer en returavgift på 60 kr respektive 200 kr för upphämtning av PostNord.
- Registrera ditt returärende här så får du en fraktsedel via mejl där du kan välja om du vill lämna paketet på ett ombud eller boka en upphämtning av PostNord.
- Återbetalning sker så snart paketet är mottaget och returen är hanterad.
- Om du betalt via Klarna kan du själv logga in på Klarnas hemsida och pausa fakturan, oavsett om du returnerar hela eller delar av ordern.
Notera att det bästa sättet är att använda vår returtjänst och inte skicka tillbaka den själv. Detta för att returen ska komma fram korrekt och hanteras så snabbt som möjligt.
Hur blir jag återbetald vid en retur?
Vid en återbetalning sker den på samma sätt som betalningen har skett.
Delbetalar du med ett presentkort kommer du bli återbetald på ditt presentkort i första hand och resterande summa på ditt valda betalningssätt via Klarna.
Har du inte betalt fakturan kommer den krediteras så snart returen är behandlad.
Vid betalfrågor kontakta alltid Klarna på 08-120 120 10.
Vad händer med min faktura vid en retur?
- Om du returnerar hela ordern kommer fakturan korrigeras när returen är behandlad, du får bekräftelse via mail av Klarna.
- Behåller du några produkter i din order kommer du få en uppdaterad faktura från Klarna till din mail när returen är behandlad.
- Om du betalt via Klarna kan du själv logga in på Klarnas hemsida och pausa fakturan, oavsett om du returnerar hela eller delar av ordern.
Får jag tillbaka pengarna för paketinslagning vid en retur?
Nej, det får du inte.
Hur går jag till väga om jag vill göra ett byte?
Vi tillämpar inte bytesorder på cervera.se men du kan alltid byta i valfri Cerverabutik. Om du inte har en Cerverabutik nära kan du skicka tillbaka din vara till oss samt lägga en ny beställning. Vid retur via ombud tillkommer en avgift på 60 kr.

Reklamation

Cervera följer Konsumentverkets riktlinjer när det gäller reklamationer. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten och omfattar tex inte fel som är orsakade av normalt slitage eller handhavande fel.
Skulle en produkt vara trasig eller felaktig, har du som kund möjlighet att reklamera varan inom 3 år och 2 månader från produktens avlämnande tillsammans med ditt kvitto som bevis.
Du bör alltid meddela oss inom 2 månader efter att du upptäckt felet, men med fördel omgående. Det gör du enklast genom att vända dig till någon av våra butiker där säljarna kan hjälpa dig på snabbast sätt.
Ta med produkten till valfri butik tillsammans med ditt kvitto som bevis på vilken dag samt till vilket pris produkten är inhandlad hos oss på Cervera.
Har du köpt din vara på www.cervera.se men inte har möjlighet att kontakta en butik?
Vänligen kontakta kundservice via mejlformuläret med följande information så hjälper vi dig vidare på bästa sätt:
- Ordernummer
- Bilder/ video på den defekta varan
- Kontaktuppgifter

Produkåterkallelser

2020-10-01 Återkallelse av Serax Fishbowl vas 8 cm och 10 cm
För Cervera är produktkvalitet och säkerhet av högsta prioritet och därför har vi beslutat att återkalla Vas Fishbowl från Serax.
Vi har fått kännedom om att när produkten placeras i direktkontakt med starkt solljus så bryts solljuset igenom vasens runda glasyta och kan orsaka brandfara. Det finns inga rapporter om att någon har kommit till skada av produkten.
Men som en försiktighetsåtgärd så har Cervera valt att sluta sälja och återkalla produkten. Vi uppmanar dig som köpt produkten att sluta använda den samt lämna in den på valfri Cervera butik för att få ersättning. Vi beklagar eventuella besvär detta kan medföra. Produkterna ser ut enligt nedan och förekommer i två storlekar: 8 cm och 10 cm med artikelnummer 68435 och 68436.
2019-09-10 Återkallelse av Anders Petter - Backaryd - Rostfri - Kockkniv 20 cm, Kockkniv 25 cm, Brödkniv samt Allkniv
För Cervera är produktkvalitet och säkerhet av högsta prioritet och därför har vi beslutat att återkalla Anders Petter - Backaryd - Rostfri - Kockkniv 20 cm, Kockkniv 25 cm, Brödkniv samt Allkniv som sålts i våra butiker. Återkallelsen gäller artiklar med artikelnummer 9968, 9967, 9963, 35363 och 10793 som sålts under perioden 2006-12-04 - 2014-10-04.

Vi har fått kännedom om att det finns fall då kniven gått sönder och knivbladet brutits av vid handtaget. Det finns inga rapporter om att någon kommit till skada av produkten.
Vi uppmanar dig som köpt produkten att sluta använda den samt lämna in den på valfri Cerverabutik för att få en ny kniv i ersättning. Vi beklagar eventuella besvär detta kan medföra.

Produkterna ser ut enligt nedan och är märkta med någon av nedan logotyper.

Kundklubb

Var blir jag medlem?
Du kan bli medlem i butik eller bli medlem online.
Om du blir medlem i en av våra butiker och ska handla på cervera.se för första gången måste du först skapa ett webbkonto.
Hur använder jag en rabattkod eller ett personligt erbjudande jag har?
För att ta del av klubberbjudanden måste du vara inloggad på Mina sidor. Det gör du i högra hörnet på cervera.se. Lägg allt du vill handla i din varukorg och gå till kassan.
Under din varukorg finns 2 val:

1. Har du ett personligt erbjudande, klicka på "Aktivera" Klubb Cervera erbjudanden.
2. Har du ev. en rabattkod, skriv in din rabattkod i rutan "Rabattkod". Klicka på "Aktivera".
Kan jag kombinera rabattkoder och presentkort?
Ja, det går bra att kombinera en rabattkod med ett presentkort, däremot så kan man inte kombinera en rabattkod med en annan rabattkod eller personligt erbjudande.

Önskelistan

Hur skapar jag en önskelista?
För att kunna skapa en önskelista behöver du skapa ett konto/ vara inloggad som medlem med mejl och lösenord.
1. Välj ut dina favoriter bland våra produkter och lägg dem i önskelistan.
Detta gör du antingen genom att trycka på 'hjärtat' som finns på produktbilderna eller 'lägg i önskelista' som finns under 'lägg i varukorgen'.
När alla artiklar är valda finner du alla sparade produkter högs upp i högra hörnet på hemsidan under fliken 'Önskelista'.

2. Aktivera din lista genom att gå in på fliken Önskelista och tryck på ”Spara”. Lägg till namn, slutdatum, och om du önskar bild och/eller beskrivning.

3. Om du vill addera ytterligare artiklar i sparad önskelista, gör du detta genom att söka upp produkten och följ steg 1, gå sedan in på fliken ”Önskelista” och tryck på ”Lägg i sparad”.
4. När du är nöjd med din lista kan du dela din önskelista genom att gå till ikonen ”dela”, där får du alternativet att kopiera eller skicka länken.

Nu kan dina gäster köpa presenter och bocka av dem från önskelistan. Den är tillgänglig från alla våra butiker eller via en delbar länk på Cervera.se. För att handla i butik behöver gästen uppge önskelistans ID alternativt namnet på Önskelistan.

Hur kan du som gäst köpa produkter på önskelistan?
Via www.cervera.se
- Shoppa via länken du får från skaparen av önskelistan.
- Lägg artikel i varukorgen, artikeln/artiklarna bockas av automatiskt vid genomfört köp.

Via butik
- Uppge önskelistans ID alternativt namnet på Önskelistan så registrerar butikssäljaren köpet i kassan.

Hur gör jag om jag glömt att registrera köpet i kassan?
- Skicka in ditt kvitto som styrker att produkten är köpt hos oss på Cervera till kundservice via mejlformuläret. Då bockar vi av artikeln som köpt.

- Du kan även gå in i valfri Cerverabutik och göra detta i butik. Glöm inte ta med ditt kvitto.

Hur delar jag listan till mina gäster?
Länken hittar du på ikonen ”Dela” när du är inne i önskelistan.
Kan jag lägga till eller ta bort produkter i efterhand?
Ja, det kan du göra via. Öppna önskelistan och tryck på ändra.
Kan jag ha flera önskelistor samtidigt?
Ja, om du vill addera artiklar i önskelistorna väljer du sedan detta på ”Lägg i sparad” och väljer listan dem ska adderas i.
Kan jag ändra slutdatum på min önskelista?
Nej, detta är inte möjligt att justera i efterhand.

Cervera Vintage

Vad är Vintage?
Vi på Cervera tror på kvalitet och återbruk. Vi köper därför in och säljer vidare Vintageobjekt av högsta kvalitet som har sin hemvist i kök och matplats.
Dessa fynd kan du hitta du här: https://www.cervera.se/vintage/
Sitter du på en egen skatt som förtjänar ett nytt hem? Fyll i vårt värderingsformulär 
Kan jag returnera en Vintage produkt?
Ja, du har 14 dagars öppet köp och kan genomföra en retur genom att höra av dig till kundservice genom mejlformulär eller telefon. Då skickar vi dig en fraktsedel för att skicka tillbaka paketet, en returavgift på 60kr tillkommer.

Tävlingar

Tävlingarna är inte sponsrade eller organiserade av Instagram utan anordnas av Cervera AB. Du som tävlar måste ha fyllt 18 år och vara bosatt i Sverige. Bidragen bedöms efter kreativitet av personal från Cervera AB. Vinnaren presenteras i en kommenterar i tävlingsinlägget och kontaktas sedan via DM på Instagram. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Kontakta oss

Välj typ av ärende
Den här webbplatsen skyddas av reCAPTCHA och Googles sekretesspolicy och användarvillkor gäller.
Kundservice
Mån 10:00-17:00
Tis 09:00-17:00
Ons 09:00-17:00
Tors 09:00-17:00
Fre 09:00-17:00
Telefon: 08-630 94 00
Avvikande öppettider:
Fre 3/2 telefon stängd
Betalfrågor Klarna
Telefon: 08-120 120 10
Press och samarbeten
Huvudkontor
Mån 13:00-15:00
Tis 09:00-15:00
Ons 09:00-15:00
Tors 09:00-15:00
Fre 09:00-15:00
Lunchstängt kl 12:00-13:00

Banérgatan 16, 115 22 Stockholm
Telefon: 08-630 94 00
Vintage
Företagsbeställning