Köpvillkor

Köpvillkor
Köpvillkor
Innehållsförteckning
1. Allmänt
2. Avtal och beställning
3. Order- och leveransbekräftelse
4. Priser och information
5. Betalning
6. Presentkort
7. Frakt och leverans
8. Kampanjer, rabattkoder och andra erbjudanden
9. Ångerrätt
10. Öppet köp och bytesrätt
11. Avbeställning
12. Reklamation
13. Garanti
14. Särskilt för varor med digitala delar
15. Våra skyldigheter
16. Om dessa Köpvillkor
17. Särskilda villkor för företag
18. Frågor, klagomål eller tvist

1. Allmänt

1.1 Dessa köpvillkor (”Köpvillkoren”) gäller när du gör ett köp från oss via www.cervera.se (”Hemsidan”).
1.2 När du handlar på Hemsidan ingås ett avtal mellan dig och Cervera AB, organisationsnummer 556701–1209 och adress Box 24010, 104 50 Stockholm, Sverige (”Cervera”, ”oss” eller ”vi”).
1.3 Information om hur vi behandlar dina personuppgifter hittar du i vår integritetspolicy.
1.4 Om du vill komma i kontakt med oss kan du kontakta oss via mejl på kundservice@cervera.se eller telefon på 08-630 94 00.

2. Avtal och beställning

2.1 Du accepterar Köpvillkoren i samband med att du genomför ett köp på Hemsidan.
2.2 För att genomföra ett köp hos oss behöver du vara minst 18 år och i övrigt ha rätt att ingå avtal enligt tillämplig lag. Vissa delar i dessa Köpvillkor gäller endast för konsumenter och inte för köp som görs av representanter för företag. Vilka delar som endast gäller för konsumenter framgår i Köpvillkoren.
2.3 Om du genomför ett köp som representant för ett företag, accepterar du Köpvillkoren för företagets räkning och garanterar att du har behörighet att godkänna dessa Köpvillkor samt att genomföra köp för företagets räkning.

3. Order- och leveransbekräftelse

3.1 När du har slutfört ditt köp på Hemsidan får du en automatisk orderbekräftelse via mejl som bekräftar ditt köp och att ett avtal har ingåtts. Vi rekommenderar att du sparar orderbekräftelsen för att underlätta eventuell framtida kommunikation med oss.
3.2 Om produkten du beställt mot förmodan skulle vara slut i lager kommer vi att kontakta dig för att lösa det på bästa sätt.

4. Priser och information

4.1 Vid beställning gäller de priser som anges på Hemsidan vid tidpunkten för beställningen. Priserna anges i svenska kronor. Alla priser till privatpersoner inkluderar gällande moms. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat.
4.1 Om priset på en produkt eller informationen om en produkt som anges i samband med köpet är felaktig och du insåg eller borde ha insett detta vid tidpunkten för beställningen, kommer priset eller informationen inte att gälla för köpet. I sådana fall kommer vi att kontakta dig så snart som möjligt efter att vi har upptäckt felet.
4.3 Vi kan inte garantera att alla bilder på Hemsidan som visar en produkts utseende återger produktens exakta utseende, till exempel på grund av att bildskärmen kan påverka färgåtergivningen.
4.4 Vi säljer vintageprodukter på Hemsidan. Vi informerar om vintageprodukters skick vid respektive produkt på Hemsidan.

5. Betalning

5.1 Tillsammans med vår betaltjänstleverantör Klarna Bank AB (publ) erbjuder vi olika betalningsalternativ och du kan själv välja vilket betalningsalternativ som du vill använda. De möjliga betalningsalternativ som du kan välja mellan och de villkor och eventuella kostnader som gäller framgår alltid i samband med ditt köp och på Hemsidan, läs mer här . Beroende på vilket betalningsalternativ du väljer kan extra kostnader tillkomma.
5.2 Du kommer i samband med att du genomför ett köp hos oss ingå ett separat avtal om betalning med Klarna. Du hittar information om Klarnas villkor för deras olika betalningsalternativ här. Dina personuppgifter kommer behandlas i enlighet med Klarnas dataskyddsinformation.

6. Presentkort

Våra presentkort är giltiga i tre år från utfärdandet och kan användas som betalsätt när du handlar hos oss både via Hemsidan och i butik. Du kan använda flera presentkort vid samma köp och använda presentkort som delbetalning vid ett köp. Om värdet av presentkortet överstiger den aktuella köpesumman kommer överstigande belopp att lagras på presentkortet och kan användas vid ett senare köptillfälle, fram till utgången av presentkortets giltighetstid.

7. Frakt och leverans

Leverans
7.1 I kassan kan du välja mellan olika fraktsätt. Läs mer om våra olika fraktsätt, dess priser och leveranstider här.
7.2 Vi använder oss av Postnord, Schenker och Bring för transport till ditt närmaste utlämningsställe samt Instabox, Airmee och Budbee för hemleverans eller boxleverans. Vi skickar endast varor som paket eller brev inom Sveriges gränser. Du kan också välja att hämta ut din beställning i någon av våra butiker.
7.3 Om din beställning innehåller flera produkter, varav en del inte finns i lager eller har längre leveranstid, kan vi komma att skicka produkterna i flera leveranser till dig utan någon extra kostnad. För att underlätta leveransen för dig som kund samt för att minimera miljöpåverkan försöker vi alltid att samleverera dina produkter i en leverans.
Felleverans
7.4 Om du mot all förmodan skulle få en produkt som du inte har beställt kan du kontakta vår kundservice på kundservice@cervera.se så hjälper vi dig att returnera varan.
7.5 Paket kan ibland felsorteras hos transportör vilket gör dem svåra att lokalisera. Upptäcker du att ditt paket inte har skannats hos transportören eller rört på sig på fyra vardagar via spårningslänken som skickas till dig via mejl kan du kontakta vår kundservice på kundservice@cervera.se så hjälper vi dig.
Fraktkostnad
7.6 Beroende på vilket fraktalternativ som du väljer och totalbeloppet på din beställning kan fraktavgifter tillkomma. Under vissa förutsättningar erbjuder vi fri frakt. Hur stor fraktavgiften är framgår alltid i samband med ditt köp. Du hittar fullständig information om våra fraktkostnader här.
Leveranstid
7.7 Den förväntade leveranstiden anges på Hemsidan vid respektive produkt. Den förväntade leveranstiden kan skilja sig åt beroende på vilken produkt du beställer och vilket leveransalternativ du använder. Den förväntade leveranstiden beräknas från dagen efter att du gjort din beställning.
Ej uthämtade paket
7.8 Du ansvarar för att ta emot eller hämta din leverans i butik eller hos postombud i enlighet med vad som framgår av de instruktioner som du får i samband med beställning.
7.9 Paket hos postombud som inte hämtas inom den tid som anges på avin kommer att skickas tillbaka till vårt lager. Vi har i dessa fall rätt att ta ut en administrativ avgift på 250 kr som motsvarar våra kostnader för hantering och frakt i de fall du inte hämtar ut ditt paket hos postombudet.
Transportskada
7.10 Skulle du upptäcka en skada på ditt paket, rekommenderar vi att du omgående anmäler detta till utlämningsstället, den Cervera-butik där du hämtade varan eller till oss via mejl, så hjälper vi dig.

8. Kampanjer, rabattkoder och andra erbjudanden

8.1 Vi kan från tid till annan erbjuda kampanjer, rabattkoder, gåvor och andra erbjudanden (”Erbjudanden”). Sådana Erbjudanden gäller endast under den tid som anges i samband med ett sådant Erbjudande och med de villkor som anges i samband med Erbjudandet. Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter om det inte uttryckligen framgår.
8.2 I vissa fall kan du behöva ange eventuell kod eller på annat sätt aktivera det aktuella Erbjudandet innan du slutför köpet för att kunna ta del av Erbjudandet. Om du returnerar beställda produkter kan det innebära att du inte längre uppfyller de villkor som gäller för Erbjudandet. Vi kommer i sådana fall att kontakta dig.
8.3 I övrigt gäller dessa Köpvillkor även för köp av produkter som omfattas av våra Erbjudanden.

9. Ångerrätt

9.1 Denna punkt 9 gäller endast dig som är konsument.
9.2 Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot produkten som du har handlat hos oss.
Undantag för vissa produkter
9.3 Vissa produkter är undantagna från ångerrätt. Det gäller produkter som snabbt kan försämras eller blir för gamla.
9.4 Om du handlar en produkt där ångerrätten inte gäller kommer det att framgå i samband med beställningen.
Värdeminskning av använda produkter
9.5 När du använder din lagstadgade ångerrätt på 14 dagar har du rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma dess karaktär, egenskaper och funktion.
9.6 Du har rätt att ångra ditt köp mot full återbetalning i dessa fall om du meddelar oss inom 14 dagar från den dagen du tog emot produkten. Om du hanterar produkten i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess karaktär, egenskaper eller funktion har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. Ett sådant avdrag görs genom att jämföra produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet. För att få full återbetalning vid ångerrätt rekommenderar vi därför att du skickar tillbaka produkten i originalskick.
Hur du ångrar ditt köp
9.7 Om du vill ångra ditt köp ska du meddela oss inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot eller hämtar din beställning. Ett smidigt sätt att ångra ditt köp är att registrera ditt ärende här för att få en retursedel och en adressetikett. Du kan även enkelt utöva din ångerrätt genom att kontakta oss via vår mejl kundservice@cervera.se. eller använda dig av Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som du hittar här.
9.8 När du meddelat oss att du vill utöva din ångerrätt kommer vi att skicka en förfrankerad adressetikett till dig via mejl.
9.9 Efter att du har meddelat oss att du vill returnera ditt köp, behöver du skicka tillbaka produkten inom 14 dagar. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka produkten i samma förpackning som du fick den i eftersom du är ansvarig för eventuell skada eller förlust under returfrakten, om skadan eller förlusten orsakats av att du varit vårdslös, till exempel när du paketerade produkten.
9.10 Det går också bra att utöva din lagstadgade ångerrätt i någon av våra butiker.
Returfrakt
9.11 Du bekostar själv returfrakten när du returnerar ditt köp. Kostnaden för returfrakt om du väljer att använda vår lösning för retur framgår här. I så fall kommer kostnaden för returfrakten att dras av från din återbetalning. Det är kostnadsfritt att returnera i butik.
Återbetalning
9.12 När du har returnerat ditt köp, kommer vi att genom vår betaltjänstleverantör göra din återbetalning inom 14 dagar från den dag då du meddelade oss att du vill ångra ditt köp. Vi kommer dock inte göra återbetalningen innan vi har fått tillbaka produkten eller innan du har visat att du har skickat den till oss. Tänk på att du ansvarar för eventuell skada eller förlust under returfrakten som beror på att du varit vårdslös.
9.13 Vår återbetalning inkluderar eventuell fraktkostnad som du betalade i samband med köpet förutsatt att du använt vårt standardleveransalternativ (Bring). Om du vid köpet valde ett dyrare leveransalternativ har du endast rätt att få tillbaka skillnaden mellan kostnaden för det dyrare och vårt standardleveransalternativ.
9.14 Återbetalning kommer att göras till dig med samma betalningsmetod som du valde vid köpet, om vi inte kommer överens om annat. Delbetalar du med ett presentkort kommer du bli återbetald på ditt presentkort i första hand och resterande summa på ditt valda betalningssätt via Klarna.,

10. Öppet köp och bytesrätt

10.1 Alla våra kunder har öppet köp och bytesrätt i 100 dagar. Detta beror på att vi utöver den lagstadgade ångerrätten på 14 dagar ger dig ytterligare 86 dagar öppet köp och bytesrätt. Inom dessa 100 dagar från det att du tog emot produkten kan du alltså returnera produkten och få tillbaka hela det belopp som du har betalat, förutom kostnad för standardleveransalternativ om du betalat frakt.
10.2 Om du är medlem i vår kundklubb erbjuder vi dig totalt 365 dagar öppet köp och bytesrätt – d.v.s. 351 dagar utöver den lagstadgade ångerrätten på 14 dagar. Läs mer om vår kundklubb här .
10.3 Vi erbjuder dock bara öppet köp på produkter som är i oförändrat skick. Om du vill använda rätten till öppet köp efter att den lagstadgade ångerfristen på 14 dagar har löpt ut, kan du göra det i upp till 100 respektive 365 dagar efter leveransen av produkten, förutsatt att produkten är i oförändrat skick – d.v.s. produkten får inte vara använd, men får givetvis ha packats upp och kontrollerats försiktigt. Produkten ska returneras i originalförpackning eller motsvarande.
10.4 Om du vill utnyttja öppet köp eller bytesrätt registrerar du ditt ärende här för att få en retursedel och en adressetikett. Det går även bra att returnera din produkt i butik. För att returnera i butik behöver du kunna visa ditt inköpskvitto.
10.5 Du bekostar själv returfrakten när du returnerar ditt köp i enlighet med vad som anges i ovan punkt 9.11.
10.6 Om du använder din rätt till öppet köp kommer vi att invänta den returnerade produkten och inspektera den innan vi gör din återbetalning. Återbetalning görs endast om produkten är i oförändrat skick enligt ovan. Vår återbetalning inkluderar inte eventuell fraktkostnad som du betalade i samband med köpet. Om du har fått dina paket inslagna återbetalas inte kostnaden för sådan paketinslagning.
10.7 För presentkort och Vintageprodukter gäller inte öppet köp.

11. Avbeställning

11.1 Om du vill avbeställa en lagd beställning, kontakta vår kundservice snarast på kundservice@cervera.se. Avbeställningen gäller från det att du har mottagit en bekräftelse gällande avbeställningen från vår kundservice på Cervera. Om du endast fått ett automatiskt svar per mejl är din beställning inte avbeställd än.
11.2 Om din beställning redan har hunnit bli expedierad är det inte längre möjligt att avbeställa beställningen och denna kommer att skickas till dig. Du har dock möjlighet att ångra ditt köp i enlighet med vad som anges ovan under punkt 9.

12. Reklamation

12.1 Om det är något fel på din produkt har du rätt att reklamera fel som visar sig inom tre år från produktens avlämnande (ansvarstiden). Du behöver alltid reklamera inom skälig tid från det att du borde ha märkt felet. Din rätt att reklamera upphör senast två månader efter att ansvarstiden på tre år har passerat.
12.2 Om du vill reklamera en produkt kan du mejla oss på kundservice@cervera.se. Vår adress för klagomål är Box 24010, 104 50 Stockholm, Sverige. Du kan också besöka någon av våra butiker för att reklamera en produkt.
12.3 När den reklamerade produkten har tagits emot och vi har konstaterat att reklamationen är giltig, kommer vi att ersätta dig enligt gällande lag.
12.4 I vissa fall kan du vända dig direkt till leverantören med din reklamation. I sådana fall kommer det att framgå i samband med köpet.
12.5 Vid reklamationer står Cervera för alla kostnader inklusive frakt.

13. Garanti

13.1 Våra leverantörer lämnar garantier på vissa av våra produkter. Information om vilka produkter som omfattas av garanti, vad garantin omfattar samt hur du anmäler ett garantiärende framgår av respektive produktbeskrivning på Hemsidan samt i samband med leveransen av sådana produkter.
13.2 Till dig som är medlem i vår kundklubb erbjuder vi en så kallad glasgaranti för glas på fot samt en så kallad tallriksgaranti. Garantierna innebär att om ditt glas eller din tallrik går sönder oavsett anledning inom två år från ditt köp får du ett nytt glas eller en ny tallrik av oss helt utan kostnad. Du kan läsa mer om vår glasgaranti här och om vår tallriksgaranti här. För att använda garantierna besöker du någon av våra butiker och tar med ditt kvitto och foten till det trasiga glaset respektive den trasiga tallriken, alternativt kontaktar vår kundservice på kundservice@cervera.se.

14. Särskilt för varor med digitala delar

14.1 Vissa av våra produkter kan vara integrerade eller sammankopplade med ett digitalt innehåll eller en digital tjänst, t.ex. en app eller en mjukvara. Om inget annat uttryckligen anges i dessa Köpvillkor eller i produktbeskrivningen gäller dessa Köpvillkor även för det digitala innehållet eller digitala tjänsten, förutsatt att avsaknaden av det digitala innehållet eller den digitala tjänsten gör att produkten inte kan användas på det sätt som är avsett. Det kan t.ex. vara fallet om produkten är avsedd att användas tillsammans med en app.
14.2 Om produkten innehåller digitala delar eller digitala tjänster får du information om det i samband med köpet. Du får tillgång eller åtkomst till det digitala innehållet eller den digitala tjänsten senast i samband med att den fysiska produkten levereras till dig, om annat inte uttryckligen framgår.
14.3 Säkerhetsuppdateringar och andra nödvändiga uppdateringar för den digitala delen kommer att tillhandahållas i enlighet med vad som krävs enligt tillämplig lag.
14.4 Vi ansvarar inte för eventuella fel som beror på att du har underlåtit att installera de uppdateringar som tillhandahålls och om du har fått information om att uppdateringarna finns tillgängliga och konsekvenser av bristande installation och den bristande installationen inte beror på anvisningarna för installationen.

15. Våra skyldigheter

15.1 Om det är något fel på din produkt eller om leveransen är försenad och du är konsument, ansvarar vi för skador som du drabbats av med anledning av felet eller förseningen, enligt tvingande konsumentskyddslagstiftning. Vi ansvarar dock bara för skador i den utsträckning som du har vidtagit rimliga åtgärder för att begränsa din skada. Vi ansvarar alltså inte för skador som du hade kunnat undvika genom att vidta rimliga åtgärder.
15.2 Vi ansvarar inte för skador som orsakas av oförutsedda omständigheter utanför vår kontroll, t.ex. krig, strejk, pandemi eller naturkatastrofer, som vi inte skäligen kunnat förutse (Force Majeure). Om vi på grund av Force Majeure är förhindrade att fullgöra våra skyldigheter enligt avtalet eller dessa Köpvillkor, har du som konsument rätt att frånträda avtalet i enlighet med tvingande konsumenträttslig lagstiftning.

16. Om dessa Köpvillkor

16.1 Vi har rätt att ändra dessa Köpvillkor, men de Köpvillkor som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid för det köpet. Alla ändringar kommer att framgå av senast publicerad version av Köpvillkoren på Hemsidan. Ändringar träder i kraft från det att du har accepterat Köpvillkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp på Hemsidan.
16.2 Dessa Köpvillkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag. Om någon bestämmelse i dessa Köpvillkor skulle anses vara ogiltig eller inte verkställbar av någon behörig domstol, myndighet eller alternativt tvistlösningsorgan, kommer övriga delar av den bestämmelsen och alla andra bestämmelser i dessa Köpvillkor att förbli giltiga och verkställbara till fullo, i enlighet med tillämplig lag.

17. Särskilda villkor för företag

17.1 För kunder som handlar på Hemsidan för ett företags räkning erbjuder vi inte ångerrätt. Vi ansvarar inte heller för indirekta förluster eller utebliven vinst. Därutöver är vårt ansvar under dessa Köpvillkor, för varje förlust eller skada, begränsad till ett belopp motsvarande det totala belopp som kund i egenskap av företag har betalat till oss för den produkt som förlusten eller skadan är relaterad till eller härrör från.

18. Frågor, klagomål eller tvist

18.1 Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller klagomål angående din beställning. Du kan enkelt nå oss via de kontaktuppgifter som framgår i början av dessa Köpvillkor.
18.2 Vid eventuell tvist följer vi beslut från alternativa tvistlösningsorgan. I Sverige kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Du som privatperson kan kontakta ARN genom att skicka ett brev till Box 174, 101 23 Stockholm eller göra en digital anmälan på www.ARN.se.
18.3 Du som privatperson har även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du hittar här.
18.4 Oavsett vad som anges ovan kan eventuella tvister också avgöras vid allmän domstol, med Göteborgs tingsrätt som första instans.
_______________________
Köpvillkoren fastställdes av Cervera AB den 2023-01-12.