Just nu har vi högt tryck på vår kundservice, men vi svarar så fort vi bara kan.
Villkor

Vill du visa priser med eller utan moms?

Hälsosam mat

Av | 03 februari 2020

Trött på att stå flera timmar vid spisen? Ibland så kanske inte alla måltider behöver vara så avancerade. Bjud in till en näringsrik buffé av helt naturlig kost med frukter, grönsaker, frön och nötter. Mixa gärna smakrika smoothies med en nyttig grönsallad och ni alla kommer lämna bordet med helt ny energi - fulladdade med vitaminer. Här hittar du 4 recept av kostrådgivaren och hälsoprofilen Cecilia Folkesson - en ljummen grön sallad, glutenfria toast med avokado, sötpotatissoppa och smoothiebowl. En nyttig och hälsosam start på det nya året helt enkelt! 

Gör så här:

- Tina edamamebönorna.
- Strimla salladslöken och hacka vitlöken.
- Skär halloumi i kuber.
- Stek salladslök, vitlök och halloumi i olja/smör i stekpanna. I med hackad grönkål, sparris, edamamebönor och en skvätt äppelcidervinäger. Låt allt bli lagom mjukt och smaka av med salt och nymald svartpeppar.
- Toppa med solroskärnor och sesamfrön.

Tips: Torrosta solroskärnorna i en het panna utan fett (vänd runt så de inte bränns). Smakerna kommer fram mycket bättre!

Gör så här:

- Hacka löken och vitlöken och riv ingefäran.
- Skala sötpotatisen och skär i tärningar.
- Fräs löken och sötpotatisen i oljan/smöret. Tillsätt chili och fräs en någon minut till.
- Slå på vatten och buljong och låt puttra ca 10 minuter.
- Häll i kokosmjölken/grädden och puttra ytterligare 5-10 minuter.
- Häll soppan i blendern och mixa slät. Känns den för tjock, späd med vatten. Smaka av med pressad lime, salt och peppar.
- Toppa med pumpakärnor, finstrimlad chili och kokosgrädde

Tips: Tillsätt 1 msk gurkmeja i soppan för en extra nyttig soppa.

Gör så här:

- Sätt ugnen på 175 grader.
- Grovhacka nötterna. Blanda alla torra ingredienser i skål. Smält kokosoljan.
- Rör ihop den torra blandningen med kokosolja, sötning och kokhett
vatten. Blanda noga och låt stå i ca 30 minuter.
- Tryck ut i en brödform klädd med bakplåtspapper.
- Grädda i 30 minuter.
- Ta ut brödet från formen – vänd på det och grädda upp-och-ner i ytterligare 25-30 minuter. (Håll koll på färgen på brödet). Låt svalna.

Tips: Blötlägg gärna nötter och fröer för bättre näringsupptag.

Bilder och recept: Cecilia Folkesson - Blogg: ceciliafolkesson.se

Får vi bjuda på en kaka?

För att ge dig bästa tänkbara upplevelse på denna sida, använder vi oss av så kallade cookies (kakor). Det är små textfiler som sparas i din dator eller telefon och ger oss information om hur du använder vår sida och hjälper oss att förbättra oss. Om du fortsätter in på sidan tillåter du detta.

Här kan du läsa mer om cookies