/general/header/action/cart(/miniBasket/productsCount)

/miniBasket/emptyBasket/heading

/general/header/action/cart(/miniBasket/productsCount)

/miniBasket/emptyBasket/heading

Vem var Gunnar Nylund?

Vem var Gunnar Nylund?
Vem var Gunnar Nylund?
Gunnar Nylund räknas till en av de mest betydande konstnärerna i den svenska designhistorien och hans alster är i dag hett eftertraktade av internationella samlare på nordisk keramik. På samma sätt som Wilhelm Kåge och Stig Lindberg kom in och lyfte den artistiska nivån på Gustavsbergs porslinsfabrik under första halvan av 1900-talet, så spelade Nylund en essentiell roll i Rörstrands glansperiod av konst och bruksgods under 1930 - 70-talet.
Nylund var konstnärlig ledaren för Rörstrand mellan åren 1931 - 1955 och tillsammans med de andra tongivande konstnärerna vid porslinsfabriken, bland dem Hertha Bengtsson, Carl-Harry Stålhanne samt Marianne Westman, så satte han form och färg på den lekfulla svenska modernismen. I Nylunds fall så associerar nog många främst till hans otroliga produktion av stengods. Huvudsakligen skålar och vaser tillverkades i denna klassiska teknik för keramiskt konstgods, men med moderna former och i vackra, matta fältspatsglasyrer. Vilka gav föremålen en sammetsliknande textur.
Gunnar Nylund var tveklöst stengodsets maestro och under hela 1920-talet hade han experimenterat med olika stengodsleror, bränningstekniker samt glasyrer. Först genom sin roll som konstnärlig ledare för Bing & Gröndahl i Köpenhamn och sedan förfinades denna expertis ytterligare i den egna keramikstudion i Saxbo. Under den här tiden så tillverkades stengods nästan uteslutande som unika konstpjäser men när Nylund började på Rörstrand så kom han med den banbrytande idén att man även skulle börja tillverka dem som seriegods.
Nylund är även upphovsmannen bakom de uppseendeväckande ”Igelkottsvaserna” i starka färger, vars estetik verkligen är en stor kontrast till hans parallella stilideal med milda, matta glasyrer på släta ytor. Vaserna, som lanserades under namnet ”Chamotte” av Rörstrand 1936, ger intrycket av att vara klädda i en keramisk päls och är tillverkade i chamottelera med en färgglad, rinnande emaljglasyr.
Vidare så är Nylund även känd för sin enorma serieproduktion av djurfiguriner, även dem i stengods. Djuren, till vilka han hittade inspiration från Köpenhamns Zoo, blev en sådan stor publiksuccé att Rörstrands konstavdelning fick öppna en speciell verkstad för formning och gjutning av dessa. De naturtrogna djuren kom med Nylunds karaktäristiska jordiga glasyrer och kunde vara både matta i harpälsteknik eller i högblank emaljglasyr.
Man kan beskriva Gunnar Nylund som en excentrisk allkonstnär och det är även roligt att nämna att hans signatur-look bestod av omoderna rutiga kavajer ackompanjerade av ett par solglasögon, vilka även bars inomhus. Det finns även en skröna att man ibland kunde se honom komma farandes på rullskridskor genom den 200 meter långa korridoren på konstavdelningen på Rörstrand.
Förutom hans keramiska produktion så formgav han även glas vid Stömbergshyttan i Småland, där hans mest kända serie är de asymmetriska ”Hajtandsvaserna”. Han gjorde även flera rent konstnärliga uppdrag och offentliga utsmyckningar samt flertaliga frilansuppdrag för bland andra Upsala-Ekeby.
Signeringar för Rörstrand
Gunnar Nylunds konstgods som tillverkades på Rörstrand mellan 1931 – 1970 delas in i tre grupper: unikat, seriegods och limiterade skulpturserier. Signeringen av dessa tre olika klasser är dock inte helt konsekventa. Men nedan kommer en kort guide för vägvisning.
När det kommer till unikaten så har en snabelliknande bomärke-stämpel använts sporadiskt. Men de kan också vara signerade med Nylund samt med unikatnummer och i vissa fall enligt ”Nylund Unik G” eller endast med ”R Sweden G.N”. Seriegods är vanligtvis märkta med namnet på serien, som tex ”Chamotte” eller ”Caolina”, men de kan även vara stämplade med en siffra som indikerar modellens nummer i serien samt GN eller endast med ”Rörstrand Nylund”. De limiterade upplagorna är oftast lättast att identifiera då det brukar stå godsets nummer samt hur många gods som har tillverkats totalt tex. ”Rörstrand, Nylund 189/254”.