/general/header/action/cart(/miniBasket/productsCount)

/miniBasket/emptyBasket/heading

/general/header/action/cart(/miniBasket/productsCount)

/miniBasket/emptyBasket/heading

Lisa Larson och Djuren

Lisa Larson och Djuren
Lisa Larson och Djuren
Lisa Larson och Djuren
Karaktäriserande stildrag för Lisa Larsons keramik är de voluptuösa, runda formerna som man ser redan i de bedårande ABC-flickorna, vilka togs fram 1958 och var från början tänkta att användas som bokstöd.
Många associerar henne nog framförallt till de otaliga charmfulla djur som hon har skapat genom åren. Redan 1955 gjorde Lisa sin första djurserie, ”Lilla Zoo”, bestående av bla en räv, tre olika sorters katter och en tankspridd tax. Efter ”Lilla Zoo” har det kommit en hel uppsjö med djurkonstellationer, där en av de mest populära tveklöst är lejonet från serien ”Afrika” som finns i storlekarna maxi, midi och mini. Andra kända djurserier är ”Skansen”, ”Menageri” bestående av bland annat den omtyckta ”Spökmusen” och en dromedar, samlarserien ”Utrotningshotade Djur” tillsammans med WWF, samt ”Kennel” från 1972. I denna serie lyckas Lisa med stort raffinemang fånga varje hundras personlighet och egenhet. Till gänget hör bland annat en bister bulldogg, en sorgsen fläckig spaniel, en munter afghanhund och en kavat liten skotte.
Andra ikoniska alster är ”Samhällsdebatten” från 1968 där en parant kvinna med en guldkrona och blommig klänning håller upp en man i kostym och hatt. Denna finns i flera olika varianter i dekoren, där parets kläder skiftar i de olika utformningarna.
På 60-talet formgavs även Pippi Långstrump, där den tillhörande asken i form av Pippis säng designades av Stig Lindberg. Sparbössan ”Sträng” (1973) som inte går att tömma, i form av före detta finansministern Gunnar Sträng i oglaserat stengods blev ironiskt nog en kassasuccé för Gustavsberg.
Genast när Lisa Larson började som ung formgivare på Gustavsbergs Porslinsfabrik 1954 började hon experimentera med olika material. Tillsammans med kemisterna på porslinsfabriken så testade hon olika blandningar bestående av stengodslera och fint krossad eldfast lera. Denna blandning, som kallas för chamotte har sedan dess blivit Lisa Larsons signaturmaterial. Den korniga chamotteleran ger föremålen dess naturligt rustika uttryck och är fördelaktigt vid bränningen då detta material inte tenderar att krympa lika mycket som andra lerblandningar.
Två andra Lisa Larson signum är att dekoren inte bara är målad utan även inristad i själva det bruna stengodset samt att glasyren oftast är koncentrerad till vissa delar av figuren medan andra partier lämnas helt oglaserade.
Lisa har under större delen av sin karriär varit knuten till Gustavsbergs, där hon började i den fria ateljén på ett provår tillsammans med en rad andra konstnärer. Det var Stig Lindberg, dåvarande konstnärliga ledare för porslinsfabriken, som upptäckte henne och kom att erbjuda henne en anställning vid Gustavsbergs studio efter ateljéåret.
Hon har även arbetat som frilansande designer för bland andra Rosenthal, Höganäs och NK, till vilka hon har formgivit ”Fågel Fenix”, som kommer i en rad olika skepnader. Hon hade även sin första separatutställning på NK 1962.
Lisa är även en älskad formgivare internationellt, framförallt i Japan. Där bland annat katten ”Mikey” i olika dekorer hör till storsäljarna. I dag görs all produktion vid den privatägda Keramikstudion Gustavsberg och cirka 80% exporteras direkt till Japan.