Villkor

Vem var Monica Bratt?

Av | 17 juni 2021

verkstaden Gustavsbergs Studio med Stig Lindberg i spetsen, Rörstrand enrollerade Hertha Bengtsson och Gunnar Nylund och så vidare. Precis som i flera av exemplen ovan så kom Bratt direkt från konsthögskolan och när chefen för Reijmyre frågade henne vad hon visste om glas, så svarade hon djärvt ”bara att det är genomskinligt”.

För att ge glasen sin rätta karaktär och skönhetsvärde var Bratts devis att ”färgen skulle understryka formen”. Och till skillnad från många av hennes samtida glaskonstnärer så arbetade hon ytterst sällan med dekorer eller slipningar.

Från sina studieresor på kontinenten lät hon sig istället inspireras av samlingar av keramiska kärl från den etruskiska, italienska, och egyptiska forntiden. Och hennes tjocka robusta glas har genom denna influens fått en sfär av både något tidlöst och modernt över sig.

Framförallt de pokalformade glasen i serien B 266 samt B289 kan man se inflytande från dessa klassiska stilperioder och hennes ”blomkrus” för definitivt tankarna till etruskiska kannor från cirka 600 – 500 år före Kristus.

Reimyre behärskade konsten som få andra glasbruk att framställa just det rubinröda glaset som Monica Bratt har blivit så känd för. Framgången bestod blanda annat av ett hemligt recept till glasmassan (bestående av selen och kadmiumsulfid) och på Reijmyre var det alltid två hyttor i gång som exklusivt arbetade med Monica Bratts kollektioner. Men hon är också känd för sina glasserviser i venetiansk blå samt rökgrå. Och inför sin utställning på NK ”15 år som glaskonstnär” 1952, så tog hon även fram alster i kulörerna mossgrönt samt smaragdgrön eller scarabé som hon kallade den.

Kuriosa

  • Bratt signerade ytterst sällan sina glas, då hon ansåg att hela framställningen av glasen var en gruppinsats.
  • En annan uppmärksammad utställning som hon deltog i 1952 var ”Fyra glaskonstnärinnor”. Där de andra tre glaskonstnärerna var Ingeborg Lundin (Orrefors), Greta Runeborg (Tell) och Gerda Strömberg (Strömbergshyttan).
  • Erhöll Grand Prix vid den 9e Triennalen i Milano 1952.
  • 1988 nyproducerade Reijmyre Monica Bratts glas, denna produktion är signerade Reijmyre.

Får vi bjuda på en kaka?

För att ge dig bästa tänkbara upplevelse på denna sida, använder vi oss av så kallade cookies (kakor). Det är små textfiler som sparas i din dator eller telefon och ger oss information om hur du använder vår sida och hjälper oss att förbättra oss. Om du fortsätter in på sidan tillåter du detta.

Här kan du läsa mer om cookies