Villkor

Stelton

Stelton grundades redan 1960 i Fårevejle genom ett samarbete mellan två vänner, Stellan och Carton. Stelton är ett världsberömt och ledande varumärke inom dansk design som är känt för sina eleganta köksdesignprodukter. De var bland de första att designa produkter till matbordet i stål och pionjärandan har sedan drivit företaget att skapa nya flotta designklassiker. Design från Stelton kan köpas i mer än 38 länder över hela världen.

Design från Stelton är baserad på skandinavisk designfilosofi, bra design skall vara attraktiv och funktionell så att det kan användas i vardagen. Stelton design erbjuder eleganta och innovativa produkter till alla som uppskattar kvalitetsdesign. Stelton har fram till idag sålt mer än 10 miljoner exemplar av Steltons ikoniska, cylinderformade termoskanna med den smarta patenterade vippkorken. Nyligen lanserade Stelton ett nytt varumärke, RIG-TIG by STELTON, som är en serie av attraktiva, funktionella artiklar till köket. Steltons breda sortiment av designprodukter kan erhållas i Cerveras butiker och webbshop.

Steltons historia

Niels Stellan Høm och Carton Madelaire samarbetade för att starta ett handelsföretag år 1960. Efter att ha marknadsfört skor och möbler fick de höra om en liten fabrik i Fårevejle med namnet Danish Stainless som tillverkade rostfria bordsartiklar. Vännerna började marknadsföra företagets produkter, som var populära på 1960-talet. Baserat på den stiltrenden i USA representerade Steltons produkter det bästa av dansk design.

Peter Holmblad började på Stelton som verkställande direktör och tillämpade sin vision att skapa ett nytt designvarumärke med nya förpackningar och grafisk design. Holmblad var övertygad om att Steltons produkter behövde sticka ut för att överleva och det enda sättet att göra var genom ny produktdesign. Detta eftersom många konkurrerande företag tillverkade liknande produkter.

Stelton - Idag

Peter Holmblad sålde Stelton 2004 till Michael Ring som moderniserade företaget genom att trimma sortimentet. Han böjd in nya designers som fokuserade på innovativa produktidéer för att möta nuvarande konsumentbehov. Idag producerar Stelton nya produkter med fokus på ett bredare utbud av konsumentgrupper.

Steltons designfilosofi

Steltons produkter måste ha ett syfte, möta konsumenters behov och vara funktionella. Stelton tror på enkelhet och skandinavisk minimalism. De tror också på att form och funktion måste skapa en syntes som inkorporerar innovativa idéer när det gäller koncept, design och material.

Steltons designfilosofi är att mindre är mer.

Stelton Stelton

Får vi bjuda på en kaka?

För att ge dig bästa tänkbara upplevelse på denna sida, använder vi oss av så kallade cookies (kakor). Det är små textfiler som sparas i din dator eller telefon och ger oss information om hur du använder vår sida och hjälper oss att förbättra oss. Om du fortsätter in på sidan tillåter du detta.

Här kan du läsa mer om cookies