Villkor

Vill du visa priser med eller utan moms?

Maxa Vegogrytan

Av | 25 oktober 2018

Maxa vegogrytan

En gryta på grönsaker behöver kärlek och kunskap och ett ordentligt grundarbete precis som andra grytor. Några proffsiga tips som får vegogrytan att ”poppa”:

Stek fram det bästa hos löken
Lök i någon form är en nästan given ingrediens – eller grund – i alla grytor. Lök ger störst smakdjup om du steker den fram de söta, kola-aktiga aromerna innan du går vidare, helst i smör.

Testa riktiga kryddor

Torra, malda kryddor på burk är sällan optimala smaksättare. Satsa på färska kryddor och hela torkade kryddor – till exempel pepparkorn och spiskummin – som du mal eller stöter själv. Färska gröna kryddor ska i sist så att de aromatiska, eteriska oljorna inte hinner dunsta bort.

Krydda upp kryddorna

Ge kryddorna all kärlek de behöver för att utveckla smakerna till fullo. Till exempel: Rosta spiskummin och liknande, hela, kryddor i en torr panna innan du mortlar den. Och ge kryddorna tid att ”blomma” genom att steka dem i det heta fettet i botten på grytan.

Lägg några kronor på bättre tomat

Bra att veta: När det gäller just burktomat så får du mycket smak och kvalitet för pengarna om du bara betalar några kronor till.

Utgå från torra bönor

Baljväxter är en svårslagen ingrediens i matiga, mättande grytor. Av någon anledning är alla bönor på burk så gott som överkokta innan de ens konserveras. För fräschare smaker och godare texturer krävs bönor som har legat i blöt över natten och som får koka al dente.

Gärna flera sorters bönor

Olika bönor har olika smak, storlek och konsistens. Om du blandar fler än en sort i din gryta så blir texturerna fler och godare för munnen.

Något som fyller ut

Alla färska grönsaker innehåller stora mängder vatten, därför kan det vara bra med något slags gryn som fyller ut grytan, till exempel bulgur. Eller så kan gryn och andra tillbehör som ska balansera textur och smak i grytan serveras "on the side".

Något som knakar

En gryta med bara grönsaker riskerar att bli vattnig, mjuk och ointressant i konsistensen. Därför kan det behövas nötter och frön och krispiga grönsaker för att pigga upp. Tillför detta det sista du gör – eller ställ fram en skål med knaprigt och krispigt på bordet.

Du behöver umami

I en gryta med kött eller fisk får man umami på köpet. Några knep för att framkalla så mycket som möjligt av den femte grundsmaken i en vegetarisk gryta:

  • Tillför tomatpasta. I pastaform är tomaternas naturliga umami extra koncentrerad. Pastans smak utvecklas ytterligare om du steker den först.
  • Tillför svamp. Gärna torkad svamp, t ex shiitake. Om du vill kan du mala ner den så att den knappt märks i grytan.
  • Tillför soja, en välkänd umamibomb. Men var försiktig när du doserar eftersom både smaken och färgen kan ta över. Prova en tesked i taget.

  • Sjögräs. Umamieffekten kan fås med hjälp av sjögräs i någon form, gärna kelp/kombu. Dosera försiktigt eftersom den här ingrediensen kan slå över och smaka ”varm pöl” i stället för ”hav”.

Alla älskar avokado

Sval, krämig, mogen avokado är helt enkelt jättegott till en ångande varm gryta. Servera den här ömtåliga ingrediensen ”on the side”.

Ägna en tanke åt garnering

Tänk efter före och spara några vackra, färgrika bitar av ingredienserna – till exempel färska kryddor, tunt skivat grönt från en purjo, (vacker) ätbar blast, osv – till garnityr.

Smaklig måltid!

Kunskapen kommer från Professional Secrets

Får vi bjuda på en kaka?

För att ge dig bästa tänkbara upplevelse på denna sida, använder vi oss av så kallade cookies (kakor). Det är små textfiler som sparas i din dator eller telefon och ger oss information om hur du använder vår sida och hjälper oss att förbättra oss. Om du fortsätter in på sidan tillåter du detta.

Här kan du läsa mer om cookies