Villkor

Vem var Ulrica Hydman Vallien?

Av | 17 februari 2022

En annan bidragande faktor till att Ulrica fastnade för glasmåleriet var att hennes keramikverkstad var inhyst i Åfors äldsta ateljé för glasmåleri. Kvar i ateljén fanns en uppsjö av påsar och burkar med pulverfärger i alla upptänkliga kulörer. Tillsammans med brukets glasmålare ägnade hon stora delar av 1970-talet med att experimentera med olika måleritekniker, penslar och färgrecept. Under 1980-talet blev efterfrågan på hennes konstglas så stor att en hel avdelning av glasmålare ägnade sig åt att måla Hydman Vallien-dekorer utefter hennes originalmålningar. Unikaten har hon dock alltid målat själv.

Succén ”Open Minds”, som även går under epitet ”Kattvasen” började 1984 med en svart liten skål med ett par flirtigt blå ögon och röd mun, den utvecklades till unikat 1986 och kom i Artist Collection 1987. Precis som i ”Open Minds” är hennes motivvärld oftast säregen och suggestiv. Återkommande dekorer är kvinnor med fiskstjärtar, kattkvinnor, fåglar, fjärilar, fabeldjur, kärlekspar och ormar. Framför allt ormen är ett återkommande tema och i serien ”Cleopatra” intar den till och med en skulptural form som slingrar sig upp runt glas och karaffer. I hennes omfattande produktion hittar man även mer romantiska kompositioner som i serierna ”Boda Poem” och ”Adam och Eva”.

Färgpaletten i hennes glaskonst är väldigt extensiv och går från pasteller i rosa och ljusblått såsom i serierna ”Boda Butterfly” och ”Fine” till en explosiv kolorit, där man ser hennes influenser från México tydligt. I serier såsom ”Caramba” framkommer hennes skicklighet som tecknare, där de svarta kraftfulla linjerna i dekoren alltid har en naturlig schvung och intensitet.

Genomgående kan man säga att hennes estetik karaktäriseras av en lekfull nonchalans med stora svepande penseldrag och i stället för perfektion så var hennes ledord alltid det spontana och flyktiga. Enligt en av Åfors glasblåsare som jobbade nära Hydman Vallien, ”Ulrica ville att vi skulle göra sneda och vinda saker. Jag minns den där råttskålen. Den blåste vi i en vattenhink. Sedan fick vi tag på bra formar, men Ulrica ville alltid att vi skulle slira till skålarna extra. Hon skulle ha dem sneda och vinda.”

Kuriosa

  • Kosta Boda har lanserat flera hyllningskollektioner för UHV innehållande ikoniska alster som bland annat den beryktade ”Råttskålen” och ”Husgud”.
  • Ulrica utvecklade sin egen teknik i Kabaleglaset, en dekorteknik där bilderna innesluts i glaset. Hon har även formgivet en rad graalvaser, en Orreforsteknik som utvecklades av Simon Gate.
  • Hydman Vallien har bland annat ställts ut på Musée des Arts Decoratifs i Paris samt Victoria & Albert Museum i London.
  • Hon finns representerad i konstglassamlingar på muséer i USA, Japan och Europa.
  • Den retrospektiva utställningen ”En Paradisattack” 2020 på Liljevalchs lyfte fram Ulricas roll som allkonstnär och där de 500 verken som visades omfattade såväl måleri, glaskonst, textiler och möbler.

Får vi bjuda på en kaka?

För att ge dig bästa tänkbara upplevelse på denna sida, använder vi oss av så kallade cookies (kakor). Det är små textfiler som sparas i din dator eller telefon och ger oss information om hur du använder vår sida och hjälper oss att förbättra oss. Om du fortsätter in på sidan tillåter du detta.

Här kan du läsa mer om cookies